پوشاک, مقالات

اهمیت خوب لباس پوشیدن در اسلام

اهمیت خوب لباس پوشیدن در اسلام

اهمیت خوب لباس پوشیدن در اسلام

آیا میدانستید اهمیت خوب لباس پوشیدن در اسلام چقدر زیاد است ؟ رسول خدا (ص) می‌فرماید: پوشش و لباس نشان بی‌نیازی است. همچنین می‌فرماید: تن با سه چیز شاداب و پروریده می‌شود: بوی خوش و لباس ملایم و نوشیدن عسل.

اهمیت خوب لباس پوشیدن در اسلام/لباس حجابی

امیرمؤمنان (ع) می‌فرماید: لباس، زیبایی را نمایان می‌سازد. نیز می‌فرماید: لباس پاکیزه غم و اندوه را می‌زداید و برای نماز نیز لازم است.

خوب لباس پوشیدن در روایات

رسول خدا (ص) می‌فرماید: کفش راحتی و سبک بپوشید و همانند اهل کتاب نباشید [نعلین بپوشید و موزه مپوشید] همچنین می‌فرماید: کفش خوب و لباس پاکیزه بپوشید؛ نیز می‌فرماید: هرگاه خواستی کفش و لباس بخری خوب و نو آن‌ها را برگزین و می‌فرماید: هرگاه مردان و زنان امت من، از پوشیدن کفش‌ها و نعلین‌های پاره پاره و وصله‌دار دریغ نکنند خدا بر آنان آسان گیرد.

نکته:‌ پیام این‌گونه احادیث این است که مسلمانان با رعایت نظافت و انتخاب جنس خوب در پوشاک، در زندگی ساده‌زیست باشند و تجمل‌گرا نباشند و همچنین می‌فرماید: هرگاه لباستان را در‌آوردید بر آن بسم‌الله بخوانید؛ و نیز می‌فرماید: هرگاه لباستان را درآوردید آن‌ها را تا بزنید.

احادیث دیگر  از ائمه درباره لباس

امام صادق (ع) می‌فرماید: کمترین حدّ اسراف، استفاده بی‌جا [در حال عادی و کار] از لباس رسمی است که برای حفظ آبروست

همچنین می‌فرماید: پوشیدن کفش سیاه و نعلین زرد سنت است؛ نیز می‌فرماید: هرکس کفش زرد بپوشد پیش از آنکه کهنه شود سودی عایدش شود.

امام صادق (ع) می‌فرماید: هرکس کفش زرد بپوشد پیوسته در شادمانی است تا مندرس شود؛ همچنین می‌فرماید: سزاوار است که صاحب عزا عبا نپوشد و پیراهنی برتن کند که شناخته شود و سزاوار است که همسایگان سه روز از طرف او [از مهمانانش] پذیرایی کنند؛ کنایه از اینکه صاحب عزا، لباس مرتب معمولی نپوشد.

امام صادق (ع) می‌فرماید: پس از استحمام هنگام پوشیدن لباس بگو: خدایا! لباس تقوا به من بپوشان و از بدی دورم کن، هرگاه چنین کردی از هر دردی در امانی.

امیرمؤمنان (ع) می‌فرماید: هرکس به ادامه زندگی علاقه‌مند است،‌ کفش خوب و لباس راحت و سبک بپوشد.

اسحاق بن عمار گوید: از امام صادق (ع) پرسیدم: آیا رواست که مؤمن 10پیراهن داشته باشد؟ فرمود: آری. پرسیدم: بیست پیراهن چطور؟ فرمود: آری این‌ها اسراف نیست، بلکه اسراف این است که پیراهن آبرو داری [مهمانی و مجلس رسمی] را پیراهن کار قرار دهی.

اهمیت خوب لباس پوشیدن در اسلام/لباس حجاب

اهمیت خوب لباس پوشیدن در اسلام

رنگ لباس در اسلام

انتخاب لباس مناسب و خوب یکی از مهمترین اموزه‌های اسلام است که به آن سفارش زیادی شده است ولی این سخن به این معنا نیست که به افراط یا تفریط بپردازیم.

یادمان باشد که هدف آفرینش عبودیت و بندگی است و خداوند هرگز برای انسان ضرر و زیانی نخواسته و هرچه که به آن سفارش شده‌ایم مستقیم یا غیرمستقیم آرامش و خوشبختی خود آدمی در نظر گرفته شده است رنگ لباس در اسلام .

رنگ لباس در اسلام/اهمیت خوب لباس پوشیدن در اسلام

اهمیت خوب لباس پوشیدن در اسلام

احادیث معتبر درباره‌ی رنگ لباس در اسلام

  1. برای کودکان رنگ سرخ تجویز شده. رسول خدا (صلی الله علیه و آله) مشغول خطبه بود حسنین (علیهماالسلام) با لباس سرخ در حالی که کودک بودند وارد شدند
  2. همانگونه که تلاش برای پوشیدن لباسهای فاخر و گرانبها که پیوسته فکر انسان مشغول تهیه نقشه برای دستیابی به مدلها و نمونه های جدید و قیمتی پوشاکها باشد نیز امری ناپسند است. آنچه شرط است در آداب پوشیدن، لباس نظیف پوشیدن است ولی این به معنای نو بودن لباس و وصله نداشتن آن نیست. ممکن است لباس پر از وصله اما تمیز باشد.
  3. امیرالمومنین علیه السلام در نهج البلاغه در ویژگی انسانهای با تقوا می فرماید: ملبسهم الاقتصاد (پوشاک و لباس باتقوایان در مرز اعتدال و میانه است) ژنده پوشی و پوشیدن جامه های کثیف و آلوده هیچگاه مورد امضای دین اسلام نیست.
  4. توصیه: هر وقت لباست را می پوشی به یادآور که خداوند با رحمتش گناهان تو را پوشانده است. باطنت را نیز به صدق بپوشان همچنان که ظاهرت را به لباس می پوشانی، ولیکن باطنت در پوشش ترس از خدا و ظاهرت در پوشش طاعت او باشد.(چراغ راه دینداری (بازنویسی مصباح الشریعة و مفتاح الحقیقة)،ص47 )
  5. امام زمان (علیه السلام) با عمامه سبز رنگ دیده شده‌‏اند.

 تاثیرات روحی و روانی رنگ لباس از نگاه اسلام

 اهمیت خوب لباس پوشیدن در اسلام/لباس دخترانه محجبه

اهمیت خوب لباس پوشیدن در اسلام

اسلام بسیار به پوشیدن لباس هایی با رنگ های روشن و تمیز اشاره کرده و مسلما اگر جایی حرف از کراهت به میان آمده مسلما بخاطر شرایط نامناسب برای انتخاب لباس است،برخی از مثال هایی که در باب انتخاب رنگ و نوع پوشش میباشد در ذیل بیان میکنیم.

پوشیدن لباس رنگ سفید

رسول اسلام (صلی‏ الله‏ علیه‏ و‏ آله) ‏فرمود: «الْبَسُوا مِنْ ثِیَابِكُمُ الْبِیضَ فَإِنَّهَا خَیْرُ ثِیَابِكُمْ وَ كَفِّنُوا فِیهَا مَوْتَاكُمْ؛ جامه های سفید بپوشید که آنها از بهترین جامه های شمایند. مُردگان خود را نیز در پارچه سفید، کفن کنید»

امام صادق (علیه السلام) لباس سفید پوشیده بود. منصور به او گفت: لَقَدْ تَشَبَّهْتَ بِالْأَنْبِیاءِ

امام رضا (علیه السلام) در نماز عید عمامه سفید پوشیدند.

فرشتگانی که بر حضرت رسول اکرم (صلی الله علیه و آله) در جنگ بدر نازل شدند عمامه و لباس سفید داشتند.

پوشیدن لباس پنبه ای :

امیرالمومنین (علیه السلام) فرمودند: «اِلبَسوا الثِّیابَ مِن القُطنِ؛ فإنّهُ لِباسُ رسولِ اللّه ِ صلی الله علیه و آله ولِباسُنا، ولَم یکن یلبَسُ الصُّوفَ والشَّعرَ إلّا مِن عِلّه؛ لباس پنبه ای بپوشید، که لباس پیامبر خدا و لباس ما [اهل بیت] است. [پیامبر خدا،]لباس پشمی و مویین نمی پوشید، مگر این که علّتی (بیماری ای) در کار بود.»

پوشیدن لباس متناسب با زمان :

در حدیثی از امام صادق (علیه السلام) آمده است: «خیرُ لِباسِ کلِ زمان لباسُ اَهْلِهِ؛ بهترین پوشش در هر عصری، لباس مردم همان زمان است»

پوشیدن لباس رنگ مشکی :

و نقل شده: «كَانَ رَسُولُ اللَّهِ ص یَكْرَهُ السَّوَادَ إِلَّا فِی ثَلَاثٍ الْخُفِّ وَ الْعِمَامَةِ وَ الْكِسَاءِ؛ رسول اسلام صلی‏ الله‏ علیه ‏و ‏آله سیاه پوشیدن مکروه میدانست، مگر در سه چیز: کفش، کلاه [ عمامه ]، عبا»

لباس پوشیدن در اسلام

ژنده پوشی و پوشیدن جامه های کثیف و آلوده هیچگاه مورد امضای دین اسلام نیست. همانگونه که تلاش برای پوشیدن لباسهای فاخر و گرانبها که پیوسته فکر انسان مشغول تهیه نقشه برای دستیابی به مدلها و نمونه های جدید و قیمتی پوشاک باشد نیز امری ناپسند است.

آنچه شرط است در آداب پوشیدن، لباس نظیف پوشیدن است ولی این به معنای نو بودن لباس و وصله نداشتن آن نیست. ممکن است لباس پر از وصله اما تمیز باشد .

منبع :

شرکت تولیدی پوشاک اندیشه برند برتر پوشاک راحتی و اسپرت تولید کننده ی لباس های با کیفیت و زیبا استفاده از بهترین و مرغوبترین الیاف طبیعی،در تولید ست بلوز شلوار مردانه،ست لباس ورزشی مردانه،تیشرت شلوار مردانه، سویشرت شلوار مردانه، کاپشن شلوار مردانه و…. شهرت دارد

تولیدی و عمده فروشی پوشاک مشهد ، برترین تولید کننده ی پوشاک ایرانی ، لباس های راحتی و اسپرت ، لباس راحتی مردانه ، لباس ورزشی مردانه ، لباس ورزشی زنانه ، لباس راحتی زنانه و … بخشی از تولیدات این تولیدی پوشاک می باشد .

 

مطالب مرتبط