استایل ، مد ، فشن ، ترند, مقالات

استایل یونیسکس چیست

استایل یونیسکس چیست

استایل یونیسکس چیست

استایل یونیسکس چیست؟ از کی استایل یونیسکس شهرت پیدا کرد؟ پیش از این استایل طراحان مد و لباس بر این باور بودند که باید حتما لباس زنان و مردان متفاوت از هم طراحی شود اما این استایل با روی کار آمدن خود تمام این قوانین سنت‌گرایانه را از میان برداشت و به لباس‌ها فراتر از جنسیت نگاه کرد.

استایل یونیسکس بر این باور است که برای پوشیدن لباس نباید محدود به جنسیت بود و این مدل لباس‌ها سایز خاصی ندارند و مناسب خانم‌ها و آقایان هستند.

تاریخچه

لباس یونیکس بهتر است به عنوان لباسی توصیف شود که برای هر دو جنس مناسب است تا زن و مرد را شبیه به هم جلوه دهد. اصطلاح unisex اولین بار در سال 1968 در یک مجله آمریکایی، که از 1883 تا 1972 به صورت هفتگی پخش می شد، استفاده شد.

اگرچه اولین کاربرد “یونیسکس” به عنوان اصطلاح مربوط به دهه 1960 است ، اما می‌توان ادعا کرد که “لباس تک جنسیتی” اولین ظهور آن از اواخر قرن نوزدهم، به عنوان بخشی از “اصلاح لباس ویکتوریا” است.

از اوایل قرن نوزدههم تا اوایل قرن بیستم با همه‌گیری موج اول فمنیسیم زمزمه‌های استایل یونیسکس هم کم کم فراگیر شد. البته نه به شکل امروزی آن.
این پوشش فراجنسیتی از قرن نوزدهم شروع شد و یکی از بارزترین نمونه‌های آن در نوع پوشش و لباس بود که امروزه از آن با عنوان استایل یونیسکس یاد می‌شود.

کسانی که به دنبال حق برابری زنان بودند لباس‌های زنانه عصر ویکتوریا را رد کردند و لباس‌هایی کاربردی‌تر، ساده‌تر و راحت‌تر را پیشنهاد دادند.

اصطلاح یونیسکس

اصطلاح یونیسکس از دو بخش تشکیل شده است. که در بخش اول، هم می‌توان unie را از ریشه‌ی لاتین کلمه‌ی unus به معنای “یک” دانست، هم می‌توان آن را خلاصه شده‌ی کلماتی مانند United به معنای همبسته و متحد و یا Universal به معنای همگانی و جهانی در نظر گرفت. بخش دوم نیز به معنای جنس بوده و به مذکر یا مؤنث بودن اشاره دارد.

یونیسکس استایل

اگر دقت کرده باشید لباس زنان عموما دارای طراحی خاص است و یا رنگ‌های روشنی که جذب کننده است در لباس آنان استفاده می‌شود و طوری طراحی شده که آنان را در معرض نمایش قرار می‌دهد و لباس مردان به گونه‌ای طراحی شده که بنا به نرم جهانی ساده، پوشیده و راحت است.

این موضوع براساس تفکر طراحان لباس است که از دیرباز تا همین عصر حاضر زنان را مشاهده‌شونده و مردان را مشاده‌کننده فرض کرده‌اند. بنابراین در طراحی لباس زنان، لباس آنان به گونه‌ای طراحی شده که آنان را در معرض نمایش قرار دهد.

تا اینکه استایل یونیسکس روی کار آمد و این قوانین سنت‌گرایانه را بهم زد. یونیسکس استایل زنان را از نگاه نمایشی خارج کرد و به طور کلی در طراحی لباس مسئله‌ی فراجنسیتی را مطرح کرد.

این استایل به دنبال اشتراکات بین زن و مرد است و در طراحی لباس‌ها فراتر از جنسیت عمل می‌کند. این استایل نگاه‌های سنت گرایانه و باید و نبایدهای طراحی را کنار گذاشت و قوانین دید خود را مطرح کرد: لباسی فراتر از جنسیت.

چگونه استایل یونیسکس داشته باشیم

اکنون دیگر داشتن استایل یونیسکس خیلی راحت و خیلی در دسترس است. از قرن 21 در حال گذر هستیم و سبک زندگی آنقدر تغییر کرده است که دیگر تفاوت چندانی بین لباس زنان و مردان نیست. پوشش زنان الخصوص در محل کار و یا در زمان‌های دیگر به پوشش مردان نزدیک شده است.

در این دوره دیگر زنان به راحتی شلوار می‌پوشند و این امر دیگر عجیب به نظر نمی‌رسد. آنان می‌توانند بدون هی محدودیتی از پوشش‌های مردانه استفاده کنند و اتفاقا مورد استقبال بسیاری هم واقع می‌شود.

از سمت دیگر رنگ‌ها در لباس آقایان متنوع شده و آنان نیز از شر لباس‌هایی با رنگ‌های خنثی و ساده خلاص شده‌اند و تیپ‌ها و استایل‌های مختلفی برای آنان طراحی می‌شود.

استایل ساده و راحت

راحت‌ترین راه برای رسیدن به استایل یونیسکس داشتن این موارد است: یک تیشرت ساده سفید، شلوار جین و یک جفت کتانی ترجیحا سفید.

استایل یونیسکس چیست,استایل فراتر از جنسیت,چگونه استایل یونیسکس داشته باشیم

برای فصول سرد

در فصل‌های سرد هم یکی از بهترین انتخاب‌ها برای داشتن این استایل استفاده از این موارد است: انواع هودی و سیوشرت، کت‌های تک رنگ، ژاکت چرمی و پولیورهای راه راه

سایز لباس

همچنین این نکته را به یاد داشته باشید که سایز در لباس‌های یونیسکس معمولا سایزی گشاد و آزاد است که یا براساس سایزهای مردانه سایزبندی می‌شود. البته برخی طراحان هم سایز مخصوص به خود را دارند.

در هر صورت سایز این لباس‌ها بستگی به نوع استایل و انتخاب شما دارد. فقط این را فراموش نکنید چون لباس‌های این استایل گشادتر هستند برای زیبا به نظر رسیدن استایل خود از اکسسوری‌هایی مثل گردنبند می‌توانید استفاده کنید.

 

نکته پایانی

در این پست برای شما هرآنچه درباره استایل یونیسکس باید بدانید را شرح دادیم اما حالا بحث دیگری که در این بخش برای شما خواهیم گفت توضیحی درباره انواع لباس راحتی و اسپرت زنانه و مردانه است.

لباس‌های راحتی و اسپرت همواره مورد توجه هستند و جزء پراستفاده‌ترین لباس‌ها محسوب می‌شوند. برندها و شرکت‌های لباس متفاوتی در رقابت هستند تا با کیفیت مناسب بهترین پوشاک ورزشی، اسپرت و یا راحتی را ارائه دهند. یکی ازین تولیدی‌های به نام تولیدی پوشاک اندیشه است.

تولیدی پوشاک اندیشه با بیش از 25 سال سابقه سعی در تولید با کیفیت‌ترین انواع لباس پوشاک راحتی و اسپرت کرده است. برای مقایسه کیفیت لباس‌ها به سایت فروشگاهی اندیشه سر بزنید. در اینجا به برخی تولیدات اشاره خواهیم کرد:

  • تیشرت شلوار مردانه
  • بلوز شلوار مردانه
  • تیشرت شلوارک مردانه
  • لباس ورزشی مردانه
  • ست لباس ورزشی مردانه
  • لباس راحتی مردانه
  • ست لباس راحتی مردانه
  • ست لباس مردانه و زنانه
  •  ست تیشرت و ساق زنانه
  •  تیشرت شلوار زنانه
  • بلوز شلوار زنانه
  • ست نیم تنه ساق زناننه
  • لباس ورزشی زنانه
  • لباس راحتی زنانه
  • تیشرت و شلوارک زنانه
  • اورال زنانه
  • هودی اسپرت زنانه و مردانه
  • و…

برای مشاهده انواع لباس اسپرت و راحتی یونیسکس اینجا کلیک کنید.

مطالب مرتبط