پارچه شناسی, مقالات

پارچه ی کنت

پارچه کنت | پارچه شناسی

پارچه ی کنت

استفاده از لباس و منسوجات در طول تاریخ نشان دهنده توسعه متفاوت تمدن ها و فن آوری ها است. پارچه ی کنت نیز یکی از این  پارچه ها است. این پارچه فناوری هایی را که این افراد در آن زمان به دست آورده اند، منعکس می کند. در بسیاری از فرهنگ ها، لباس نشان دهنده وضعیت اجتماعی اعضای مختلف جامعه است.

توسعه لباس و مد، یک ویژگی منحصرا انسانی است. ویژگی بسیاری از جوامع انسانی است. لباس های ساخته شده از مواد مانند پوست حیوانات و پوشش گیاهی در ابتدا توسط انسان های اولیه برای محافظت از بدن آنها از عناصر مورد استفاده قرار گرفت.

کنت یک پارچه ی رنگارنگ است. بیشتر در آفریقا تولید میشود. پارچه کانت نزديک به پارچه آدينکرا است که نمادها را با پارچه عجین کرده و با عزاداري همراه است.

پارچه ی کنت

پارچه ی کنت

در آفریقا از پارچه ی کنت برای لباس های زنانه و مردانه استفاده میشود. در ابتدا این پارچه از پنبه سفید با برخی از الگوهای الگوی هندسی ساخته شده است. سپس پارچه ابریشم نیز وارد این فرایند شد. البته ترکیبات فقط برای سلطنتی ها دردسترس بود.

به رنگ پارچه ی کنت ( kente ) توجه کنید :

    
آبی : آبی نماد و مظهر  عشق است     
سبز : سبز نشانی از رشد و انرژی است     
زرد : زرد (طلایی) به معنای ثروت و حق امتیاز است     
قرمز : قرمز به معنای خشونت و خشم است     
سفید  : سفید به معنای خوبی یا پیروزی است     
خاکستری : خاکستری به معنی شرم و حیاست
مشکی : سیاه به معنی مرگ (یا پیری)است

ریشه یابی پارچه ی کنت

ریشه حتی امروز، زمانی که طراحی جدیدی ایجاد می شود. ابتدا باید به خانه سلطنتی ارائه شود. اگر شاه آن الگو را نپذیرد ، می توان آن را به عموم فروخت. بنابراین طرح هایی که به وسیله Asante royalty پوشیده می شود. ممکن است توسط دیگران پوشانده نشود.
پارچه کنت به عنوان یکی از نمادهای برجسته هنر و ادبیات آفریقا است. این پارچه از طرف گسترده تر تبار آفریقایی (که به معنی افرادی از تبار آفریقایی هستند. در هر کجا ممکن است زندگی کنند) پذیرفته شده است.
پارچه کانت در آمریکا در میان آفریقایی های  آمریکایی هایی و آمریکایی ها بسیار محبوب است. در تمام انواع لباس، لوازم جانبی و اشیا یافت می شود. این طرح های ثبت شده کنت را تکثیر می کند. اما غالبا خارج از غنا تولید می شوند. بدون شناخت و یا پرداخت به صنعتگران و طراحان داخلی ، تولید میشود.  باعث کاهش درآمد غنا شده است.

سخن آخر

این مطلب توسط تولیدی پوشاک اندیشه عمده فروشی پوشاک مردانه و زنانه در حوزه ی پارچه شناسی تهیه شده است ،در واقع پارچه ی کنت یک پارچه ی مختص آفریقاست ، بسیار زیبا و با شکوه است ، که در تولید لباس مردانه و زنانه استفاده میشود ؛ در ایران از این پارچه برای تولید مانتو استفاده میشود .
البته انواع این پارچه بسیار گسترده است و با تمام الیاف دیگر ترکیب شده است.

مطالب مرتبط