پارچه شناسی, مقالات

پارچه ی موز

پارچه ی موز

پارچه ی موز

پارچه ی موز و تاریخچه آن:

خانواده موز (Musaceae) یکی از گیاهانی است که فیبر طبیعی از آن تأمین میشود . جنس موز  از خانواده ی مونوكتیلون ها است. این گیاه حاوی 60 تا 80 گونه است ، از جمله گیاه موز و چندین موز وحشی.

خانواده Musaceae از گیاهان مفید در جهان است. همه نوع مواد غذایی و مواد اولیه صنعتی را برای ما فراهم می کند ؛ گیاه موز در جزایر بومی فیلیپین است. هنگامی که ماگلان در سال 1521 در جریان بازدید از کره زمین ، از جزایر بازدید کرد ، مردم جزیره پارچه ای از الیاف آن درست می کردند. در اوایل قرن نوزدهم ، منابع موز به غرب رسید و ارزش آن به عنوان الیاف شناسایی شد . این الیاف برای بسیاری از اهداف به ویژه در طناب های دریایی بهتر از کنف بودند .

با وجود تلاش های بسیاری که برای ایجاد پارچه ی موز در سایر نقاط جهان انجام شده است ، جزایر فیلیپین منبع اصلی فیبر هستند. در فیلیپین ، آباکا در مساحتی حدود 130 هزار هکتار کشت میشود . این گیاه همچنین در آفریقا ، مالزی ، اندونزی و کاستاریکا کشت می شود و اکوادور ، اکنون تولید کننده شماره 2 فیبر موز در جهان معرفی شده است. در سال 2007 ، فیلیپین 60،000 تن الیاف abaca تولید کرد.

پارچه ی موز - Banana cloth

پارچه ی موز

تولید و فرآوری فیبر موز :

 از موز خوراکی نیز می توان فیبر دریافت کرد و علاوه بر این ، گونه های مختلف موز وحشی نیز وجود دارد که فیبر تولید می کند و برای اهداف محلی در کشورهای مختلف استفاده می شود. این گیاه از اهمیت اقتصادی زیادی برخوردار است ، قبلاً به آن مانیل کنف گفته می شود که از غلاف برگ اطراف تنه استخراج می شود. به طور متوسط ​​، گیاه حدود 20 فوت (6 متر) قد رشد می کند.

برای تولید الیاف ، مهمترین گونه Musa ( نوعی موز ) پارچه های Muse Nee است که از آن الیاف Abaca ، که به نام کنف مانیلا نیز معروف است ، پارچه های موز از نظر ظاهری بسیار شبیه موز هستند .

تولید پارچه ی موز در ژاپن

گیاه موز مدتهاست که منبع فیبر پارچه های باکیفیت است. در ژاپن ، کشت موز برای پوشاک و کاربرد های خانگی حداقل به قرن سیزدهم برمی گردد. در سیستم ژاپنی ، برگها و شاخساره ها به طور دوره ای از گیاه بریده می شوند تا از نرمی اطمینان حاصل شود. شاخه های برداشت شده ابتدا باید در چاودار جوشانده شوند تا الیاف برای تهیه نخ آماده شود. این شاخه های موز باعث ایجاد الیافی با نرمی متفاوت می شوند و نخ و پارچه ای با کیفیت متفاوت برای مصارف خاص تولید می کنند. به عنوان مثال ، خارجی ترین الیاف شاخه های درشت ، و برای سفره ها مناسب است ، در حالی که نرمترین الیاف درونی برای کیمونو و کامیشیمو مطلوب است. این فرایند ساخت پارچه موز ژاپنی سنتی مراحل زیادی را می طلبد ، همه با دست انجام می شود.

تولید پارچه ی موز در نپال

در سیستم دیگری که در نپال به کار رفته است ، تنه گیاه موز برداشت می شود ، قطعات کوچک آن تحت فرآیند نرم شدن ، استخراج مکانیکی الیاف ، سفید کردن و خشک شدن قرار می گیرند. پس از آن ، الیاف برای ساخت فرشهای سطح بالا با کیفیت بافتی شبیه به ابریشم به دره کاتماندو ارسال می شوند. این فرشهای موز با استفاده از روشهای سنتی دستباف نپالی بافته شده و دارای گواهینامه RugMark هستند.

پارچه های میوه ای  – ساختار و ویژگی های پارچه ی موز :

پارچه ی موز - Banana cloth

پارچه ی موز

آباکا بسیار قوی است و درخشش خوبی دارد. طناب آباکا بسیار بادوام ، انعطاف پذیر است و در برابر آسیب آب نمک بسیار مقاوم است. این ماده به عنوان یک الیاف سخت طبقه بندی می شود.
Abaca درخشش طبیعی خوبی دارد. رنگ آن بستگی به شرایطی دارد که در آن پردازش شده است. abaca با کیفیت خوب سفید است ، در حالی که برخی از فیبرهای بی کیفیت تقریبا سیاه هستند. داشتن درجه ای از کارایی که در طناب استفاده می شود ، قوی و به اندازه کافی انعطاف پذیر است. سلولهای فیبر جداگانه استوانه ای و صاف از سطح هستند.

الیاف Abaca عمدتا سلولز (حدود 77٪ فیبر بدون رطوبت) هستند اما با مقادیر قابل توجهی از لیگنین (حدود 9٪) پوشیده شده اند. فیبرها با جوشاندن رشته های قلیایی آزاد می شوند. الیاف آباکا مانند سایر الیاف سلولزی سفید می شود .

موارد استفاده از الیاف موز:

  • یکی از کاربردهای سنتی الیاف درشت ابکا ، که طول آنها تا 3 متر و استحکام کششی بسیار بالایی دارد ، برای طناب کشتی استفاده میشود .
  • امروزه بیشتر آباکا ها براب کیسه های چای ، کیسه های هوا ، روکش کالباس ، اسکناس ، کاغذ سیگار و کاغذ نوشتن با کیفیت بالا پخته و پردازش می شوند.
  • مهندسان تحقیق مخلوط جدیدی از نخ پلی پروپیلن ترموپلاستیک و abaca را برای استفاده در قطعات خودرو از جمله پنل های خارجی اختراع کرده اند.
  • abaca به عنوان جایگزینی برای صرفه جویی در انرژی برای الیاف شیشه در خودروها استفاده میشود .
  • الیاف Abaca ساخته شده از گیاه موز برای ساختن لباس های مد استفاده می شود .
  • می توان از آن برای ساختن صنایع دستی مانند کیف ، فرش ، لباس و مبلمان استفاده کرد.
  • برخی از الیاف داخلی ریز از ساقه برگ abaca بطور مستقیم و بدون چرخش برای ساخت پارچه های ظریف ، سبک و در عین حال قوی استفاده می شود.
  •  این پارچه ها در فیلیپین برای پوشاک و کلاه و کفش استفاده می شود.
  • برخی از abaca برای فرش ، تشک میز و غیره استفاده می شود.
مطالب مرتبط :

پنبه یکی از الیاف طبیعی است که از آن برای تولید انواع لباس راحتی مردانه ، لباس راحتی زنانه ، لباس ورزشی مردانه ، لباس ورزشی زنانه ، لباس خواب مردانه و زنانه ، ست لباس بچگانه پنبه ای و دیگر پوشاک  کودک و نوجوان و … استفاده میشود .

پارچه ی شیر
پارچه ی چای

مطالب مرتبط