پارچه شناسی, مقالات

پارچه ی لیوسل

پارچه ی لیوسل

پارچه ی لیوسل

لیوسل یک ماده طبیعی است که از جنس چوب یا سلولز ساخته شده است. این کار با استفاده از یک فرآیند ریسندگی پیشرفته حلال انجام می شود. و نخستین بار در سال 1972 در تأسیسات الیاف Enka در آمریکا که اکنون کمبود آن است ، توسعه یافت. سپس با نام Tencel از این رو ، در ایالات متحده توسعه و به بازار عرضه شد ، نام آن توسط Courtaulds. بعداً ، بخش Tencel به شرکت اتریشی Lenzing AG ، غول نساجی و یک تولید کننده بزرگ پارچه ی لیوسل در جهان فروخته شد.

پارچه ی لیوسل

تطبیق پذیری پارچه ی لیوسل در موارد مختلفی که برای آن استفاده می شود مشهود است. از آن برای ساخت وسایلی مانند ملافه تخت ، جین ، پیراهن ، تی شرت ، شلوار و حتی حوله استفاده می شود.

الیاف لیوسل

اختلاف وجود دارد که پارچه ی لیوسل در کدام دسته قرار می گیرد. برای درک این بیایید به این روش نگاه کنیم ؛ شما می بینید که بسیاری از افراد با انواع مختلف پارچه آشنا نیستند ، تصور می کنند که دو دسته اصلی از الیاف وجود دارد: الیاف طبیعی مانند پشم ، کنف ، پنبه ، رمی و ابریشم؛ و الیاف مصنوعی از پتروشیمیایی مانند پلی استر و نایلون سنتز می شوند.
لیوسل در جایی قرار می گیرد. ماده اولیه اصلی لیوسل سلولز از خمیر چوب (بدست آمده از درختانی مانند اکالیپتوس ، بلوط و توس) است که به طور شیمیایی در لجن سوپ شکسته می شود که از طریق اصلاح شده به الیاف راحت تر بافته می شود. بنابراین ، لیوسل را می توان با دقت به عنوان یک فیبر بهبود یافته یا بازسازی شده معرفی کرد.

بافت پارچه لیوسل

مواد لیوسل از سطح بسیار صاف و زیبایی خاصی برخوردار است. در مورد احساسی که به شما می دهد نرم ، تنفس ، سبک و راحت است. گویی این کافی نیست ، لیوسل ساخته شده است که مدت زمان طولانی طول بکشد.
خاصیت انعطاف پذیری و استحکام آن باعث می شود که کالاهای بادوام به دست بیاید و به همین دلیل از این فیبر برای تولید لباس ورزشی بسیار استفاده می شود. اگرچه کمی گرانتر از پنبه یا کتان است ، اما کیفیت آن ارزش سرمایه گذاری دارد.

Tencel رطوبت را جذب می کند

این پارچه نسبت به پنبه (از جمله تعریق طبیعی) رطوبت بهتری دارد. این امر باعث می شود که فیبر لیوسل برای افرادی که مشکل عرق کردن دارند یا برای افرادی که پوست حساس آنها از رطوبت تشدید می شود ، یک انتخاب عالی باشد.
در مورد کسانی که در آب و هوای بارانی زندگی می کنند ، همین موضوع نیز صدق می کند. با محصولاتی که توسط لیوسل تولید شده است ، دیگر نیازی به تجدید کمد از گهگاه به دلیل آب و هوا نیست ، محیط و عرق دیگر اهمیتی ندارد.

قابل انعطاف

پارچه لیوسل دارای فیبریلاسیون قابل کنترل (فیبرهای بسیار خوب یا موهای موجود در سطح بیرونی رشته های فیبر) است ، به این معنی که می توان آن را در اشکال مختلف ، از یک پارچه نرم و ابریشمی تا نرمی شبیه به جیر موجود در دسترس قرار داد.
تولیدکنندگان و تولیدکنندگان دوست دارند با این فیبر تنگل کار کنند ، زیرا این امکان را برای آنها فراهم می کند که بسیاری از گزینه های قالب گیری ، بدون ایجاد کیفیت مقاله نهایی ، بخش های مختلفی را بسازند.

مناسب برای پوست های حساس

جذب مواد لیوسل پوست را خشک نگه می دارد و سطح صاف الیاف نرم و لمس شده است. بنابراین پارچه های لیوسل برای پوست های حساس عالی هستند.

لیوسل سازگار با محیط زیست

لیوسل محصولی تخریب پذیر است و در حالی که سلولز ، ماده اصلی آن ، از جنگلهای به خوبی مدیریت می شود.
علاوه بر این ، کشت درختان لازم برای تولید لیوسل نیازی به آبیاری یا سموم دفع آفات ندارد (بر خلاف پنبه ، که آب ، سموم دفع آفات و پرانرژی است). از طرف دیگر ، این فیبر نسبت به انواع دیگر سمی تر است.
اکسید آمین قابل بازیافت است. یعنی پس از استفاده از آن برای تجزیه اسپین و تنظیم سلولز ، آمین اکسید می تواند در فرآیند تولید مجدداً مورد استفاده قرار گیرد.
در مقایسه با تولید سایر الیاف سلولز ، تولید لیوسل به میزان قابل توجهی کمتر سمی و هدر می رود.

لباس هایی مانند ملافه ، تخت ، شلوار ، روسری که صددرصد از پارچه های لیوسل ساخته شده اند باید در ظرفی با آب گرم یا خنک و با یک شوینده ملایم شسته شوند.
برای جلوگیری از آسیب به یاد داشته باشید که هرگز پارچه مرطوب را پیچ و تاب ندهید.
برخی از تولید کنندگان پوشاک پارچه لیوسل را با سایر مواد مانند پنبه یا نایلون ترکیب می کنند تا هزینه را کاهش دهند. شستن این نوع از لباس دشوار است. بنابراین حتماً ابتدا برچسب روی لباس را بخوانید. اگر می گوید باید تمیز کنید ، آن را تمیز کنید.
با این حال ، برای پارچه های لیوسل تحت درمان می توانید از ماشین لباسشویی و خشک کن استفاده کنید. فقط مطمئن شوید که در تنظیمات پایین یا متوسط ​​قرار دارد.
توجه: لباس هایی که 100٪ از پارچه ی لیوسل هستند از ماشین لباسشویی یا خشک کن استفاده نمی کنند. الیاف لیوسل کاملاً مرطوب تقریبا نیمی از استحکام کششی خود را از دست می دهند و می توانند پارگی کنند.
توصیه می شود برای سفیدتر کردن و از بین بردن لکه های روی پارچه های لیوسل از سفید کننده بر پایه اکسیژن استفاده کنید اگرچه برخی از آنها می توانند سفید کننده کلر رقیق شده باشند. ابتدا برچسب پوشاک را مشاهده کنید.
معرفی منبع :
عمده فروشی پوشاک مشهد اندیشه ، برند برتر تولید انواع لباس راحتی مردانه و زنانه و اسپرت ، لباس های مناسب فصل و لباس ورزشی مردانه و زنانه ، با چندین سال فعالیت موفق در زمینه ی تولید انواع سویشرت شلوار مردانه و زنانه ، مانتو زمستانی ، کاپشن شلوار مردانه ، کاپشن شلوار زنانه ، هودی و شلوار و … مطلب فوق را به اشتراک گذاشته است.
مطالب مرتبط :
تفاوت های پنبه و لیوسل

مطالب مرتبط