پارچه شناسی, مقالات

پارچه ی ساتن آمریکایی

پارچه ی ساتن آمریکایی

پارچه ی ساتن آمریکایی

ویژگی های پارچه ی ساتن آمریکایی

  1. پارچه ای ساده و براق است.
  2. پارچه ساتن آمریکایی به دلیل تار و پود و بافت متراکم تر بسیار مقاوم تر از انواع پارچه های ساتن می باشد.
  3. از دیگر ویژگی های پارچه ساتن به شل و لخت بودن پارچه می توان اشاره کرد. پارچه ساتن به دلیل لختی که دارد به راحتی شکل بدن را به خود می گیرد.

پارچه ی ساتن آمریکایی

انواع پارچه ی ساتن

  • ساتن آمریکایی: یک نوع ساتن که امروزه خیلی پرطرفدار شده است ساتن آمریکایی است. این نوع پارچه ساتن وزن سنگین تری نسبت به مابقی ساتن ها دارد، مقاوم است و زیاد براق نیست. همین خصوصیت باعث شده که در خیلی موارد کاربرد داشته باشد. برای دوخت پیراهن مردانه و زنانه، کت و دامن، شلوار و… از این ساتن استفاده می شود. همچنین ساتن آمریکایی به خاطر وزن بالایی که دارد و به حالت ایستایی لباس کمک می کند.
  • ساتن آنتیک ( عتیقه ): نوعی پارچه ساتن مات و گران قیمت ،ساتن عتیقه ، همچنین ساتن پشت شانتون نیز نامیده می شود ، به هر پنج یا هشت مهار اشاره دارد ( شافت) ساتن بافی که از نخهای دوار شده یا ناهموار چرخانده شده در پارچه (پر کردن) استفاده می کند. برگشت پذیری در این است که یک طرف آن ساتن باشد و طرف دیگر شانه زده شود. برای شبیه سازی ابریشم و لباسهای قرن 17 و 18 از جمله بلوز ، لباس زیر و لباس شب استفاده می شود.
  • ساتن براق: اگر به مدل های جدید فشن شوهای جهانی نگاهی بیندازید حتما می بینید که ساتن براق از پارچه های مورد علاقه ی طراحان مد و زیبایی است. ساتن براق، برای بانوانی که می خواهند اعتماد به نفس بالای خود را به رخ دیگران بکشند و جذابیتشان را در یک لباس درخشنده ی شیک نشان بدهند، انتخاب مناسبی است. این پارچه با درخشش و جنسی که دارد می تواند مدل های خلاقانه ای را به ذهن طراحان بیاورد. معمولاً ساتن های براق یک طرفشان براق و طرف دیگرشان مات است. طرف مات آن گاه از نوع پارچه کرپ است که باعث مقاومت بیشتر پارچه می شود. از انواع دیگر ساتن های براق، ساتن ویتنامی است که یک روی آن خیلی براق و روی دیگرش مات است و حالت کشی دارد. این ساتن به شدت درخشان است و مقاومت خوبی دارد به همین دلیل به عنوان آستر هم از آن استفاده می شود.
  • ساتن مات: زرق و برق زیاد انواع ساتن مورد پسند برخی از بانوان نیست با این حال به خاطر جنس لطیف و تنخوری عالی آن، مایل به استفاده از این پارچه ها هستند. امروزه انواع ساتن مات در بازار وجود دارد که کاربردهای گوناگونی در صنعت مد و لباس دارد. این ساتن ها در رنگ های مختلف تولید شده است که علاوه بر لباس به عنوان روبالشی، روتختی، کیف و کفش و… مورد استفاده است. ساتن مات نسبت به ساتن براق شست و شوی راحت تری هم دارد و لکه روی آن کمتر به چشم می آید. نوعی از ساتن مات وجود دارد که به نام «ساتن آنتیک» معروف است که قیمت گرانی دارد جزء پارچه های لوکس و تجملاتی محسوب می شود. پوشیدن پیراهنی از ساتن مات انتخاب خانم های شیک پوش و با سلیقه است.
  • ساتن بارنت (Baronet): پارچه ساتن با رنگ های متنوع و روشن. این نوع ساتن بسیار براق است.
  • ساتن کتان: پارچه ساتن با بافتی شیار دار در پشت
  • Charmeuse: نوعی ساتن نرم و ابریشمیِ سبک وزن که بخوبی تا می شود.
  • بسیار چسبان است و درخششِ جذابی دارد.
  • ساتن دوشس (دوشیزه): نوعی پارچه ساتن سنگین وزن که زیاد درخشان نیست و برای لباس عروس مورد استفاده قرار می گیرد.
  • ساتن با پشت کرپ: ساتنِ تک رو با پشت کرپ که از هر دو سمت قابل استفاده است.
  • ساتن طرح دار (Hammered): نوعی پارچه ساتن بافت دار
  • ساتن Messaline: نوعی پارچه ساتن سبک وزن
  • ساتن Panne: نوعی پارچه ساتن براق و شبیه به مخمل
  • ساتن شیار دار
  • ساتن لغزنده: نوعی پارچه ساتن با پشت کتان

معایب پارچه ساتن

  1. با کشیده شدن اجسام تیزی مانند سوزن روی پارچه ، سوزن به تار و پود گیر کرده و نخ را بالا می آورد با افزایش نقاط پیوستگی در بافت پارچه مقاوت پارچه در برابر نخ کش شدن بالا می رود
  2. استحکام پارچه به تعداد نخ و استحکام نقاط پیوستگی بستگی دارد. اگر نقاط پیوستگی کم باشد استحکام پارچه نیز کم است.

نکته : به دلیل اینکه نقاط پیوستگی پارچه ی ساتن آمریکایی زیاد است از استحکام بیشتری نسبت به سایر ساتن ها برخوردار است و احتمال نخ کش شدن در آن به حداقل می رسد.

کاربرد های پارچه ساتن

 در خانه های مجلل و مجلسی برای تهیه انواع لوازم منزل مانند : رو تختی، پرده اتاق، تزئینات داخلی منزل و… . کاربرد دارد.

مراقبت از پارچه ی ساتن آمریکایی

مراقبت از پارچه ساتن سبب حفظ یکپارچگی و زیبایی پارچه می شود برای حفظ براق بودن و لطافت پارچه هنگام ایجاد لک روی پارچه ، سریعا با آب سرد شسته و در یک سطح مسطح و زیر نور و گرمای مستقیم خشک کنید . پس از خشک شدن اطمینان حاصل کنید که لک از بین برود.

شستوشوی پارچه ساتن

ساتن های قابل شستشو را می توان برای خشک کردن آویزون کرد یا داخل خشک کن (با گرمای متوسط) گذاشت. اگر به اتو کردن احتیاجی بود، از تنظیمات گرمای خیلی کم استفاده کنید.

پارچه ساتن در دمای 40 درجه سانتی گراد شسته شود. می توانید از خشک کن برای پارچه نیز استفاده بفرمایید، البته اینکار باعث چروک شدن پارچه می شود که نیاز به اتوکشی بیشتری دارد. از آنجای که پارچه ساتن جزء پارچه های لوکس محسوب میشود باید در حفظ و نگهداری آن بسیار کوشا بود و برای از بین بردن لکه ها از روی پارچه ساتن نیاز به تکنیک است. برای حفاظت از لطافت و براق بودن پارچه ساتن در اولین فرصت لکه را از بین ببرید. لکه را با آب سرد بشویید و در یک سطح مسطح خشک کنید و مطمئن شوید که کله از بین رفته و آن را زیر نور و گرمای مستقیم قرار دهید.

برای پاک کردن لکه های روغنی از روی پارچه ساتن از یک حوله تمیز استفاده کنید و لکه روغن را از روی پارچه بردارید. بطور متناوب لکه را با یک پارچه کهنه تمیز کنید، سپس پارچه را بمدت 1 ساعت در آرد بپوشانید، آردهای اضافی را از روی پارچه تکانده و در مرحله بعد ساتن را با مواد پاک کننده قوی پوشاننده و به آب یک خمیر از مواد شوینده درست کرده و بر روی لکه بگذارید و در آخر با آب گرم شسته شود، چون آب گرم برای از بین بردن لکه چربی بسیار مؤثر است.

برای پاک کردن لکه خون از روی پارچه ساتن، ابتدا لکه را به مدت یک ساعت در آب سرد بخیسانید و سپس لکه را پشت رو کرده و ماده شوینده را آرام به پارچه اضافه کنید و در نهایت بچلانید تا لکه از روی پارچه پاک شود.

جنس پارچه ی ساتن

در گذشته، پارچه ساتن از ابریشم بدست می آمد. اما امروزه روش های تولید پارچه ساتن تغییر کرده است و از الیاف مختلف مانند پنبه، نایلون، پلی استر تهیه می شود. در حقیقت ساتن و مخمل روش بافت پارچه را مشخص می کنند. بافت پارچه ساتن از نخ های بسیار طویلی که همگی رو به یک سمت دارد.

نخ های پود حدوداٌ 4/1 اینچ یا بیشتر روی سطح قرار می گیرند و سپس در پارچه فرو می رود، این روش بافت باعث می شود تا پارچه حالت ابریشمی و نرم داشته باشد. در ساتن تراکم بافت الیاف بالا است، این تراکم تار و پود باعث نرم و لطیف شدن پارچه می شود، پارچه ساتن دارای طرح همرنگ در بافت می باشد.

اتو زدن ساتن امریکایی

برای اتو کشیدن پارچه ساتن بهتر است پارچه را پشت رو کرده و اتو کشی را از روی زبر پارچه انجام دهید. از آنجایی که ساتن ها به گرما و دمای بالا حساس هستند بهتر است یک پارچه هنگام اتوکشی بر روی پارچه ساتن قرار دهید و از ریختن قطرات آب بر روی پارچه ساتن خودداری کنید.

معرفی منبع :

عمده فروشی پوشاک مشهد ،برند برتر تولید انواع پوشاک راحتی و اسپرت ، سویشرت شلوار زنانه ، ست تیشرت و ساق زنانه ، لباس راحتی زنانه ، شویشرت شلوار زنانه ، ست لباس ورزشی مردانه ، ست لباس ورزشی زنانه و … در زمینه ی تولید و فروش عمده ی انواع لباس های ورزشی و راحتی بسیار موفق ظاهر شده است.

 

مطالب مرتبط