پارچه شناسی

پارچه پیچازی یا تارتان را بشناسید

پارچه پیچازی یا تارتان را بشناسید,آشنایی با پارچه تارتان و پیچازی

پارچه پیچازی یا تارتان را بشناسید

پارچه‌های چهارخانه از محبوب‌ترین انواع پارچه‌ها هستند. انواع متنوعی از پارچه‌های چهارخانه در جنس‌های مختلف این روزها در بازار موجود است. یکی از این انواع پارچه چهارخانه، پارچه پیچازی یا همان تارتان معروف است که توجه خیلی‌ها را به خود جلب کرده و از مدهای روز دنیاست. اگر می‌خواهید پارچه پیچازی یا تارتان را بشناسید با ما همراه باشید.

پارچه تارتان یا پیچازی را بشناسید

پارچه تارتان یا Tartan نام دیگرش پارچه پیچازی اسکاتلندی است. پارچه‌ای با خطوط افقی و عمودی که رنگ‌ها و مقیاس‌های متفاوتی دارد. پارچه تارتان ابتدا از جنس  پشم بوده و به صورت محلی بافته می‌شده اما امروزه در صنعت نساجی با الیاف دیگری نیز پارچه تارتان را می‌بافند.

جنس پارچه تارتان اغلب ضخیم و مناسب فصل پاییز و زمستان است. و طیف رنگی آن بیشتر قرمز و سبز هستند و خطوط آن متقاطع و صلیبی است. این موارد از ویژگی‌های اصلی پارچه تارتان است.

تاریخچه پارچه پیچازی یا تارتان را می‌شناسید؟

اگر می‌خواهید پارچه پیچازی یا تارتان را بشناسید بهتر است به دنبال ریشه پارچه تارتان برویم، پارچه تارتان یک پارچه سنتی با بیش از 3000 سال قدمت است. این پارچه در ابتدا مخصوص خاندان سلطنتی اسکاتلند بوده و یکی از پارچه‌های سنتی و نماد فرهنگ کشور اسکاتلند است.

لباس سنت مردم اسکاتلند نیز از پارچه تارتان تهیه می‌شود و کیلت‌ها نیز با همین پارچه دوخته می‌شوند. کیلت  یک نوع دامن و جزء لباس‌های رسمی مردم محلی اسکاتلند است. این دامن‌ها در مراسمات مختلف توسط مردان و زنان استفاده می‌شده و حالت رسمی داشتند. در واقع نماد وحدت مردم اسکاتلند نیز همین پارچه تارتان است.

مردم شمال اسکاتلند نخستین کسانی بودند که در منطقه‌ای به نام هایلندز پارچه تارتان را به شیوه سنتی و از جنس پشم می‌بافته‌اند و دوختن آنها یک کار محلی مخصوص مردم شمال اسکاتلند بوده است.

مدتی بعد این پارچه به پارچه خاندان سلطنتی تبدیل شد و نماد سیاسی و سلطنتی به خود گرفت. بر این اساس طرح و رنگی که برای هر خانواده سلطنتی در پارچه تارتان استفاده می‌شد متفاوت بود و آنها را از بقیه متمایز می‌کرد. همچنین مردم عادی اجازه استفاده از آن طرح را نداشتند.

در دوران ملکه ویکتوریا در بریتانیا، پارچه تارتان یا پیچازی از اسکاتلند به جهان بیرون راه یافت و تبدیل به یک محصول تجاری شد و توجه همه را به سمت خود جلب کرد.

ممنوعیت استفاده از پارچه تارتان در انگستان

پارچه تارتان در مسیر محبوبیت خود از خانواده‌های سلطنتی جدا شده و به میان مردم آمده بود. چندی بعد نیز به عنوان لباس نیروهای نظامی تبدیل شد. تا اینکه یک فرقه شورشی علیه انگلستان در هنگام اعتراضات و راهپیمایی خود لباس‌هایی از جنس پارچه تارتان می‌پوشیدند.

بعد از سرکوب شدن فرقه شورشی حکومت انگلستان استفاده از این پارچه را ممنوع کرد اما این ممنوعیت طولی نکشید که لغو شد و لباس تارتان لباس ملی اسکاتلند انتخاب شد. در بین طرح‌های متنوعی که از تارتان می‌بینید رنگ قرمز و سبز مخصوص خانواده سلطنتی بوده و پانک‌ها نیز در استایل خود علیه اعتراض به دولت از همین رنگ استفاده می‌کنند.

 

پارچه تارتان برای زنان و دیگر موارد

بعد از تمام فراز و نشیب‌های که پارچه تارتان از سر گذارند در اواخر دهه 1940 شخصی به نام پندلتون پیراهن‌هایی برای زنان طراحی کرد که در آن از پارچه‌های شطرنجی و پشمی استفاده شده بود.

کم کم محبوبیت پارچه تارتان زیاد شد و نه تنها در لباس زنان بلکه در صنایع دیگر نیز از آن استفاده شد. کیف، کفش، روکش ماشین، لوازم منزل و… مورد استفاده قرار گرفت.

شاید بتوان گفت پارچه تارتان محبوبیت خود را مدیون گروه اعتراضی پانک یا همان جنبش پانک است چرا که آنها در اعتراضات خود فقط و فقط از پارچه چهارخانه‌ای تارتان که مخصوص خاندان سلطنتی بود استفاده می‌کردند تا اعتراض سیاسی خود نسبت به حکومت را بیان کنند

بعد از گذشت این همه سال پارچه تارتان یا پیچازی هنوز که هنوز است محبوبیت خود را حفظ کرده و در بین انواع مدهای متنوع هنوز هم طرفداران خاص خود را دارد و فراموش نشده است.

 

انواع پارچه تارتان

تارتان‌های امروزی را می‌توانیم در دو دسته قرار بدهیم. یکی تارتان استوارت سلطنتی که تارتان شخصی ملکه الیزابت دوم بوده. این پارچه تارتان در دهه 1831 توسط جمیزیوگان طراحی شده است. تارتان دیگر تارتان ناظر به سیاه یا گرانت شکار که توسط ارتش بریتانیا و کشورهای مشترک المنافع در واحدهای نظامی استفاده می‌شد.

دلیل نامگذاری پارچه تارتان

از آنجایی که پارچه تارتان یک پارچه محلی بوده است نام آن نیز از زبان همان محل یعنی زبان گالیک گرفته شده است. این زبان، زبا بومی اسکاتلند است به معنای خطوط متقاطع یا صلیب شکل که به نوع بافت پارچه اشاره دارد.

لباس‌هایی با پارچه تارتان

پارچه تارتان، جزء آن دسته از پارچه‌های چهارخانه است که نمی‌توان به راحتی آن را نادیده گرفت و از کنار آن عبور کرد بدون آنکه در کمد لباس خود یک دست لباس از این پارچه نداشته باشیم. در اینجا به شما نشان می‌دهیم با یا تارتان چه لباس‌هایی می‌توان داشت.

پالتو کلاسیک و جذاب

اولین گزینه‌ای که شاید به ذهن برسد داشتن یک پالتو چهارخانه جذاب با پارچه پشمی تارتان است. این پارچه به دلیل نوع بافت خود مناسب زمستان است به همین دلیل به راجتی می‌توانید برای زمستان یک پالتو بی‌نظیر و شیک با پارچه تارتان داشته باشید.

دامن؛ ظاهری دوست داشتنی و خاص

پارچه تارتان برای دامن بسیار عالی است و اگر یادتان باشد گفتیم که در اصل و اساس این پارچه‌ها برای دامن‌های رسمی اسکاتلند استفاده می‌شده‌اند. شما می‌توانید با پارچه تارتان یا پیچازی انواع مختلف دامن الخصوص کلوش و پیلی‌دار را برای خود داشته باشید.

اگر از جنس ضخیم پارچه تارتان برای خود استفاده کردید می‌توانید در پاییز و زمستان آن را با یک بلوز، ژاکت و یا یک بافت سفید یا خاکستری همراه کنید. از نیم بوت و جوراب‌های زمستانی فراموش نکنید.

پیراهن کلاسیک و ساده

اگر از آن دسته از بانوانی هستید که از پیراهن‌های بلند با دامن کلوش استقبال می‌کنید و در کمد لباس خود لباس خود لباس‌هایی برای استایل کلاسیک دارید پس پیراهن ماکسی با پارچه تارتان را امتحان کنید.

آقایان نیز با یک پیراهن تارتان در زمستان جذاب‌تر به نظر خواهند رسید. الخصوص اگر این پیراهن را با یک پیراهن سفید و شلواری فیت و کفش یا نیم بوت چرم امتحان کنند، استایل جذابی خواهند داشت.

 

شلوار چهارخانه

شلوار چهارخانه ظاهر کلاسیکی دارد و ممکن است برای همه جذاب نباشد اما شلوار چهارخانه با پارچه تارتان شیک خواهد بود. الخصوص که آن را با یک جفت کالج و یک بلوز بافت اورسایز همراه کنید.

 

کت بلیزر مدرن یا کلاسیک

یکی دیگر از گزینه‌ها کت بلیزر است که با پارچه چهارخانه ظاهر متفاوتی می‌سازد اما این کت هم مانند شلوار چهارخانه ممکن است مورد پسند همه نباشد. این کت را می‌توانید با یک بلوز ساده یا یقه اسکی ست کنید و تفاوت را به چشم ببینید.

نکته پایانی

پارچه‌ها نقش اساسی و مهمی در تولید یک لباس دارند. در واقع کیفیت و دوام یک لباس به کیفیت پارچه آن بستگی دارد. بنابراین یک لباس خوب لباسی است که در انتخاب میزان کیفیت پارچه آن دقت شده باشد.

در میان تمامی لباس‌ها لباس‌های راحتی و اسپرت زنانه و مردانه پراستفاده‌ترین انواع لباس هستند بنابراین خیلی مهم است که دوام بالایی داشته باشند و به راحتی از بین نروند. چراکه قرار است زمان طولانی‌تری از آنها استفاده کنیم.

اگر به دنبال لباسی هستید که کیفیت پارچه آن تضمین شده باشد ما به شما تولیدی پوشاک اندیشه را معرفی می‌کنیم. شما می‌توانید انواع لباس اسپرت و راحتی را در طرح‌ها و رنگ‌های متفاوت هم به صورت عمده و هم به صورت تکی از سایت فروشگاهی اندیشه خریداری کنید.

انواعی از محصولات راحتی و اسپرت:

  • تیشرت شلوار مردانه
  • تیشرت شلوار زنانه
  • بلوز شلوارمردانه
  • بلوز شلوار زنانه
  • تیشرت و شلوارک مردانه
  • تیشرت و شلوارک زنانه
  • لباس ورزشی مردانه
  • لباس ورزشی زنانه
  • لباس راحتی زنانه
  • لباس راحتی مردانه
  • ست لباس راحتی مردانه
  • ست لباس راحتی زنانه

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *