پارچه شناسی, مقالات

پارچه های ساخته شده از چوب

پارچه های ساخته شده از چوب

پارچه های ساخته شده از چوب

پارچه های ساخته شده از چوب:چوب به عنوان مصالح کاربردهای زیادی دارد ، اما آیا می دانید که می توان از چوب برای ساختن الیاف لباس و سایر پارچه ها استفاده کرد؟ شاید تعجب کنید ، اما ماده اولیه برخی از الیاف مصنوعی مشهور می باشد .

پارچه های ساخته شده از چوب - Making fabric from wood

الیاف بازسازی شده یا مصنوعی ،الیافی هستند که از پلیمرهای طبیعی ایجاد شده اند. این پلیمرها توسط فرآیندهای شیمیایی تجزیه می شوند و سپس به فیبرهایی تبدیل می شوند که می توانند برای تولید پارچه بافته شوند.

الیاف بازسازی شده از سلولز

این الیاف بسته به منشاء آنها از نظر زیست شناختی در دو دسته قرار می گیرند. الیاف پروتئین بازسازی شده از پروتئین های گیاهی یا حیوانی مانند ذرت ، سویا و شیر منشا می گیرند ، در حالی که الیاف سلولزی بازسازی شده از سلولز استخراج شده از چوب ساخته می شوند.
اگرچه شاید درباره ی الیاف سلولزی بازسازی شده چیزی نشنیده باشید ، اما احتمالاً لباسهای ساخته شده از آنها را پوشیده اید و از برخی از محصولات و نامهای تجاری آن چیزی شنیده اید. الیاف سلولز تولید شده برای اولین بار در اواخر دهه 1800 در فرانسه توسعه یافت. در دهه 1920 صنعت نساجی این الیاف را “ریون” نامید. امروزه سایر اشکال استفاده شده از ریون شامل لیوسل ، مودال و ویسکوز است.
سلولز از اجزای ساختاری مهم دیواره های سلولی در گیاهان سبز است. این ماده اصلی بسیاری از الیاف گیاهی است که از آن استفاده می شود و باعث تولید لباس و منسوجات مانند پنبه ، کنف و کتان می شود. اما  الیاف چوب مانند پنبه نرم نیست.

فرایند تبدیل چوب به الیاف نرم برای تولید پارچه

تبدیل چوب به الیاف نرم که می تواند برای ساخت پارچه بافته شود ، یک فرایند شیمیایی فشرده است. نقطه شروع تراشه چوب است – چوبهای رایج در آن شامل صنوبر ، کاج و راش – یا پیت بامبو است.
مواد شیمیایی برای هضم این مواد اولیه و تولید خمیر سلولزی استفاده می شود. پالپ سپس به صورت شیمیایی فرآوری می شود ، فشرده می شود ، خشک می شود و خرد می شود تا یک ترکیب سلولز خشک تولید شود.
سپس از طریق اسپینرتر – وسیله ای که شبیه به سر دوش است – رشته ها را تولید کند. این رشته ها سپس کشیده می شوند – برای تولید الیاف راست و بلند. پس از شستشو ، این الیاف آماده هستند تا در لباس و منسوجات بکار روند .

آیا الیاف سلولزی بازسازی شده با محیط زیست سازگار هستند

اگرچه آنها منشا آنها زیست محیطی هستند ، به دلیل فرایند تولید شیمیایی فشرده ، الیاف سلولز بازسازی شده لزوماً سازگار با محیط زیست نیستند. در گذشته این صنعت به آسیب رساندن به سلامتی كارگران در ساختن الیاف و نشت مواد شیمیایی سمی به محیط زیست متهم شده است.
برخی از تولیدکنندگان الیاف سلولزی بازسازی شده اکنون فرایند تولید “حلقه بسته” را اجرا می کنند. این بدان معنی است که اکثریت قریب به اتفاق مواد شیمیایی جمع آوری ، بازیافت و استفاده مجدد می شوند. با استفاده از چنین فرآیندهای حلقوی بسته ، تولید کنندگان امیدوارند که اثرات مخرب زیست محیطی تولید فیبر سلولز بازسازی شده کاهش پیدا کند .

منبع :

تولیدی و عمده فروشی پوشاک اندیشه منبع پارچه شناسی و  تولید کننده لباس ست مردانه و زنانه ، لباس راحتی مردانه ، لباس ورزشی مردانه ، شلوارک کتان مردانه ، لباس خواب مردانه ، لباس راحتی زنانه ، تیشرت شلوار مردانه ، پوشاک تابستانی پنبه ای مردانه و زنانه و … می باشد .

مطالب مرتبط