استایل ، مد ، فشن ، ترند, مقالات

همه چیز درباره استایل راک

همه چیز درباره استایل راک,استایل راک چیست,سبک راک,موسیقی راک,تاریخچه استایل راک,راکرها

همه چیز درباره استایل راک

” راک” پیش از آنکه یک استایل و سبک لباس پوشیدن باشد، یکی از معروف‌ترین سبک‌های موسیقی در چند دهه گذشته است. سبک موسیقی که خیلی سریع راه خود را بین جوانان پیدا کرد و موسیقی که از آفریقا و آمریکا برخاسته بود محبوب سفید پوستان نیز شد. در اینجا همه چیز درباره استایل راک را به شما خواهیم گفت.

همه چیز درباره استایل راکر

راک موسیقی در دهه 60 بود که به سبک پوشش جوانان نیز راه پیدا کرد. نکته مهمی که در استایل راک وجود دارد این است که در این سبک پوشش شما می‌توانید براساس آیتم‌های راک، استایل شخصی خود را داشته باشید و با سلیقه خود لباس مورد نظرتان را بسازید.

استایل راک در دهه شصت از خرده فرهنگ راک سربرآورد. این خرده فرهنگ با موسیقی ارتباط مستقیمی دارد. در ادامه این مقاله خاستگاه و تاریخچه استایل راک را کامل بررسی می‌کنیم.

تاریخچه سبک راک

اگر قرار باشد همه چیز درباره استایل راک را بدانید، پس باید تاریخچه موسیقی و سبک راک را بررسی کنیم. بعد از جنگ جهانی دوم، در دهه 50 میلادی، به دلیل تاثیرات جنگ همه چیز به شدت کم‌یاب شده بود، یکی از این موارد پارچه‌ها بودند. بنابراین تصمیم گرفته شد در دوخت لباس‌ها از پارچه کمتری استفاده کنند.

به طور مثال دامن زنان دیگر بلند و پرچین نبود بلکه اغلب دامن‌ها ساده و کوتاه بودند و مردان نیز به جای استفاده از کت و سیوشرت و… تنها از کت و شلوار استفاده می‌کردند. بنابراین رفته رفته تغییر زیادی در نوع پوشش زنان و مردان به وجود آمد.

سینما به عرصه می‌آید

بعد از این مسئله سینما نیز با ورود خود به زندگی مردم تغییر زیادی بر سبک پوشش افراد گذاشت مثلا وقتی جمیز دین در فیلم تینجری ” یاغی بی‌هدف” با شلوارجین، تیشرت سفید و کاپشن ظاهر شد انقلابی در نوع پوشش جوانان ایجاد کرد.

پریسلی با سبک راک به عرصه می‌آید

الویس پریسلی نامی آشنا در عرصه مد و فشن است. پریسلی با سبک راک جنبشی در عرصه مد به راه انداخت. اولین طرفداران جنبش او نیز جوانان بودند. الویس لباس‌هایش را طوری انتخاب می‌کرد که به نوع پوشش مردم عادی نزدیک باشد.

او یک تابوشکن در آن روزها بود، چراکه تا آن روز در استایل آقایان رنگ‌های متنوع جایی نداشتند و فقط رنگ مشکی و سفید تکمیل کننده استایل آقایان بود و آنها اغلب از کت و شلوار استفاده می‌کردند اما الویس با استایلی رنگارنک و راحت در عرصه ظاهر شد.

او یکی از تاثیرگذارترین افراد در صنعت مد و فشن در قرن 21 بوده است. اما او فقط یک آغازکننده بود که مردم را با استایل راک بیشتر آشنا کرد. قدم بعدی در دهه 50 و 60 اتفاق افتاد.

Elvis Presley , الویس پیرسلی,

تاثیر تلوزیون در گسترش استایل راک

در دهه 50 میلادی تلوزیون میان مردم جایگاه خود را پیدا کرده بود و یکی از تاثیرگذارترین‌ها بر روی استایل و سبک پوشش مردم بود. مردم از هنرمندانی که در تلوزیون می‌دیدند تقلید می‌کردند و سبک پوشش بازیگران و هنرمندان آنها را الگو قرار می‌دادند.

یکی ازین دسته هنرمندان که بر روی مردم و سبک پوشش آنها تاثیر بسیاری داشت گروه بیلتز بود. آنها جزء نخستین گروه راک بودند. گروه بیلتز در سال 1964 به یک برنامه تلوزیونی وارد شدند. برنامه‌ای که توانست 73 آمریکایی را پای تلوزیون‌ها بکشاند و تاثیر زیادی بر روی پوشش و سلیقه مردم بگذارند.

گروه بیلتز پوشش خود را با تقلیدی از استایل هیپی‌ها ساخته بودند و در عین حال بر هیپی‌ها نیز تاثیر می‌گذاشتند. آنها استایل خود را اینگونه ساخته بودند: شلوار تنگ، نیم بوت و موهایی بلند و عجیب. بیلتزها با ورود خود به تلوزیون انقلابی در پوشش طرفداران خود ایجاد کردند.

راکرها جریانی در انگلیس

راکرها همچنان مشهور می‌شدند و روز به روز به طرفداران آنها افزوده می‌شد. این جریان به انگلستان نیز راه پیدا کرد. جریان راک در انگلیس توسط جوانان طبقه کارگر ایجاد شد. راکرهای انگلیس را با موتور سیکلت‌هایشان می‌شناسند. همچنین آنها طرفدار موسیقی راک اند رول بودند.

لباس راکرهای انگلیس همان لباس موتور سوارها بود. در واقع لباس موتورسوارها تبدیل به لباس روزمره آنها شده بود. در واقع جوانان انگلیسی معتقد بودند که نوع لباس پوشیدن آنها برگرفته از سبک زندگی است که دارند.

مارلون برون و استایل راک

در دهه 50 بازهم استایل راک بسیار درخشید و غوغایی به پا کرد. چگونه؟ با بازی مارلون برون در فیلم ” وحشی”. مارلون برون در این فیلم با استایلی شبیه به استایل راکرها ظاهر شد. استایل او اینگونه بود: کت مشکی چرم ( لباس موتور سوارها) زیپ این لباس برخلاف کت‌های چرم معمولی متمایل به سمت راست لباس بود. شلوار جینی که پاچه‌های آن را تا بالای نیم بوت خود تا زده بود و بوت‌هایی که با سگک تزئین شده بودند. او استایل موتورسواران را داشت.

تاثیر مارلون برون بر استایل , مارلون برون, فیلم وحشی با بازی مارلون بروان,

سیر تکاملی سبک راک

اگر قرار باشد همه چیز درباره استایل راک را بدانید بیاید و سبک راک را در دوران‌های مختلف بررسی کنیم. موسیقی راک از فرهنگ آفریقایی_آمریکایی برخاسته بود اما در دهه 50 سفیدپوستان اروپایی را نیز به خود جلب کرد. رفته رفته با رشد موسیقی راک اند رول و سبک پوششی که داشتند، زیرمجموعه‌های متعدی براساس این استایل شکل گرفت که هرکدام شیوه خاصی در پوشش خود داشتند.

استایل راک کلاسیک ساده است و آیتم‌های چندانی ندارد. آنها بیشتر شبیه همان موتورسوارها و گروه بیلتز هستند اما از دهه 60 به بعد سبک راک طیف گسترده‌تری را در برمی‌گیرد و زیرمجموعه‌های برخواسته از سبک موسیقی راک هرکدام سبک پوشش خاص خود را به تناسب نوع موسیقی‌شان دارند. پوشش آنها خیلی بهم نزدیک است و غیر قابل تفکیک اما آنها را می‌توان به لحاظ تاریخی بررسی کرد.

راکرهای دهه 60

در ده شصت گروه جوانان ساختارشکنی مثل بیلتز و رولینگ در عرصه ظاهر شده‌اند و با قانون شکنی خود سبک جدیدی از پوشش را ارائه داده‌اند ولی این موضوع به معنی آن نیست که الگوهای سنتی کنار گذاشته شده‌‌اند. هنوز هم آیتم‌های کلاسیک مانند کت و شلوار جایگاه خاص خود را دارند و گروه بیلتز با کت و شلوار ظاهر می‌شوند ولی این کت و شلوارها مخصوص استایل راک است.

شلوار جین محبوب می‌شود

اما در دهه 60 آن چیزی که بین جوانان محبوب می‌شود، شلوار جین است. در واقع باید از جوانان راکر دهه 60 تشکر کنیم که شلوار جین را به عنوان یک استایل روزانه مد کردند. شلوار جین، شلوار مخصوص طبقه فرودست و کارگر جامعه بود چراکه دوام بالای این جنس شلوار برای کارگران خیلی کمک کننده بود.

از آنجایی که اکثرا جنبش‌ها و خرده فرهنگ‌ها را طبقه کارگر به راه انداختند بنابراین شلوار جینی که آنها استفاده می‌کردند نیز با استقبال بسیاری واقع شد.

خرده فرهنگ‌های متفاوت آن زمان همگی به استقبال شلوار جین رفتند، مثلا خرده فرهنگ مدها ( گروهی که با راکرها در تضاد بودند) شلوار جین راسته می‌پوشیدند. هیپی‌ها جین دمپا گشاد را انتخاب کرده بودند و راکرها نیز جین راسته و کت چرم را باهم استفاده می‌کردند.

راکرهای دهه 70

راکرها در دهه 70 همچنان به راه خود ادامه می‌دهند اگرچه ده 70 میلادی دهه دیسکوهاست. آنان استایلی شبیه استایل هیپی‌ها داشتند و از لباس‌های رنگارنگ و براق استفاده می‌کردند. با این وجود هنوز هم استایل راک دهه 60 که پیرو راک اند رول بودند در این دوره دیده می‌شود.

بلک سبث دهه 70

بلک سبث یکی از گروهای راک بودند اما تفاوت‌های آنها با استایل راک در ایجاد تفاوت نوع پوشش آنها تاثیرگذار بود، بلک سبث‌ها موسیقی را خشن‌تر از راکرها اجرا می‌کردند. آنها موهای بسیار بلند، ریش و سیبیل‌های بلندی داشتند و از کت‌های چرم در استایل خود استفاده می‌کردند.

استایل راک,بلک سبث دهه 70,همه چیز درباره استایل راک

پانک راک‌های خشمگین

پانک‌ها یکی از مهم‌ترین و تاثیرگذارترین زیرمجموعه‌های استایل پانک بودند، وقتی که راک‌ها از آرمان خود دور شده و با مواد مخدر سرخوش شده بودند، جوانان آرمان‌گرایی از بین سایر خرده فرهنگ‌ها جمع شدند و علیه حکومت سرمایه‌داری و جامعه تجمل‌گرا دست به اعتراض زدند.

برای اینکه همه چیز را درباره استایل پانک بدانید به اینجا مراجعه کنید: استایل پانک چگونه شکل گرفت

راکرهای در دهه 80

استایل راک در دهه 80 به گشترش خود ادامه می‌دهد و با تمام زیرمجموعه‌هایی که دارد هنوز در عرصه است. با این وجود موسیقی پانک راک هویت جدیدی پیدا کرده و مستقل می‌شود. کم کم در دهه 80 موسیقی متال نیز به تدریج راه خود را از موسیقی راک جدا می‌کند و مستقل می‌شود

شلوار جین، تی‌شرت، جلیقه و یا کت چرمی، جین و بوت‌هایی که سگک داشتند به همراه موهای بلند هنوز هم بیانگر راک کلاسیک است. حتی کسانی که پیرو موسیقی متال بوده‌اند. متال‌ها نیز در استایل خود ازین موارد هم استفاده می‌کردندک دستمال سر، موی بلند، ریش.

راکرهای دهه 80, همه چیز دباره استایل راک,استایل راک

راکرهای دهه 1990 تا به امروز

کم کم دیگر ویژگی‌های بارز استایل راکر از میان رفت مثلا متال‌ها با موهای کوتاه ظاهر شدند. تغییراتی در استایل و موسیقی راک ایجاد شد اما همچنان رگه‌های قدیمی این موسیقی پابرجا هستند.

راکرهای دهه 1990 تا به امروز

همه چیز درباره لباس پوشیدن به سبک استایل راک

همه چیز درباره استایل راک را گفتیم و الان به این مسئله می‌پردازیم که چگونه به شیوه راکرها استایلی برای خود بسازیم. قبل از هرچیزی این نکته را فراموش نکنید که موسیقی و سبک راک محصول فردگرایی است و فردگرایی در این سبک حرف اول را می‌زند.

بنابراین همانطور که در ابتدای این مقاله گفتیم براساس سبک و سلیقه خود می‌توانید استایل پانک خود را بسازید. با این شیوه شما جهان‌بینی، افکار شخصی و عواطف خود را به وسیله نوع پوشش‌تان به راحتی بیان می‌کنید.

برای داشتن استایل شخصی خود آیتم‌های کلی استایل راک را در نظر بگیرید و باقی را براساس سلیقه خود طراحی کنید. این نکته را هم بدانید که اگرچه رنگ اصلی و غالب راک مشکی است اما در این استایل رنگ‌های دیگر هم استفاده می‌شوند.

لباس‌های استایل راک

استایل راک کلاسیک آیتم‌های ساده‌ای دارد اما رفته رفته زیرشاخه‌های متفاوت راک عجیب‌تر شدند. اگر می‌خواهید مانند حرفه‌ای‌های سبک راک تیپ خود را بسازید این موارد را لازم دارید: شلوار جین زاپ‌دار و زخمی، کت‌های چرم مخصوص موتورسواران به همراه تی‌شرت‌هایی که طرح‌های عجیب گرافیکی دارد. این طرح‌ها هرکدام دارای پیام اعتراضی سیاسی و یا اجتماعی خاص خود هستند.

استایل مینیمال راک

این روزها استایل راک مینمیال و کژوال از تمامی استایل‌های دیگر پرطرفدارتر هستند اما شما می‌توانید استایل راک خود را به سبک مینیمال بسازید، چگونه؟ فقط کافی است به سراغ این آیتم‌ها بروید: کت چرمی ساده و مینیمال، شلوارجین معمولی راسته و یا تنگ که ترجیحا بهتر است مشکی باشد و یک تی‌شرت ساده و تیره رنگ و استفاده از نیم بوت‌ها به جای چکمه‌های عجیب غریب.

پوشش انواع زیرشاخه‌های استایل راک

استایل راک زیرشاخه‌های متفاوتی دارد و این آیتم‌ها در زیر شاخه‌های راک دیده می‌شود: کت جین آستین‌دار و یا حلقه، کمربندهای چرم، کفش‌های کتانی و انواع پوتین و تی‌شرت‌هایی که هرکدام لوگوی گروه موسیقی خاص خود را روی آن چاپ کرده‌اند.

اکسسوری در استایل راک

در استایلی مانند استایل راک نادیده گرفتن اکسسوری یک خطا است. اکسسوری‌ها نقش مهمی در انتقال پیام این سبک دارد. اکسسوری‌های این استایل طرح‌های عجیب غریبی دارند و طلای زرد در اینجا جایگاهی ندارد، اکسسوری‌ها از جنس فلز، نقره و چرم هستند و اغلب سفید رنگ.

اگر همزمان از چند انگشتر و گردنبند استفاده کنید و اکسسوری شلوغی داشته باشید هیچ ایرادی ندارد و خوب هم هست فقط حواستان باشد این حجم اکسسوری در استایل مینیمال راک استفاده نمی‌شود.

همه چیز در باره آرایش در استایل راک

در استایل راک اغلب موها بلند و مشکی هستند ولی در زیرشاخه‌های استایل راک مانند متال، موهای کوتاه هم دیده می‌شود با رنگ‌های عجیب و غریبی مانند بنفش و یا قرمز. آرایش صورت نیز نکته خاصی ندارد جز اینکه از خط چشم مشکی فراموش نکنید.

نکته پایانی

در میان تمامی لباس‌ها، لباس‌های راحتی و اسپرت زنانه و مردانه پراستفاده‌ترین انواع لباس هستند. بنابراین خیلی مهم است که دوام بالایی داشته باشند و به راحتی از بین نروند. چراکه قرار است زمان طولانی‌تری از آنها استفاده کنیم.

اگر به دنبال لباسی هستید که کیفیت پارچه آن تضمین شده باشد ما به شما تولیدی پوشاک اندیشه را معرفی می‌کنیم. شما می‌توانید انواع لباس اسپرت و راحتی را در طرح‌ها و رنگ‌های متفاوت هم به صورت عمده و هم به صورت تکی از سایت فروشگاهی اندیشه خریداری کنید.

انواعی از محصولات راحتی و اسپرت:

  • تیشرت شلوار مردانه
  • تیشرت شلوار زنانه
  • بلوز شلوارمردانه
  • بلوز شلوار زنانه
  • تیشرت و شلوارک مردانه
  • تیشرت و شلوارک زنانه
  • ست ورزشی مردانه
  • لباس ورزشی زنانه
  • ست راحتی زنانه
  • لباس راحتی مردانه
  • ست لباس راحتی زنانه
  • کاپشن شلوار مردانه
  • گرمکن و شلوار زنانه
  • هودی اسپرت زنانه
  • هودی اسپرت مردانه

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *