استایل ، مد ، فشن ، ترند

هرآنچه درباره استایل گوتیک باید بدانید

هرآنچه درباره استایل گوتیک باید بدانید

هرآنچه درباره استایل گوتیک باید بدانید

در جهان مد و فشن هر روزه یک مد و ترند جدید عرضه می‌شود. هر کدام از این مدها تنها جنبه زیبایی شناسانه ندارند و در کنار تمام زیبایی فلسفه‌ها و نگرش‌های متفاوتی سبک طراحی و به وجود آمدن آنها می‌شود. یکی از این موارد استایل گوتیک است. استایلی که توجه خیلی‌ها را به سمت خود جلب کرده است. در این مقاله هر آنچه درباره استایل گوتیک باید بدانید را به شما خواهیم گفت.هرآنچه درباره استایل گوتیک باید بدانید

استایل گوتیک چیست؟

قبل از آنکه هرآنچه درباره استایل گوتیک باید بدانید را بیان کنیم باید ریشه این استایل را بررسی کنیم. گوتیک جنبشی قدرتمند و خرده فرهنگی اثرگذار است که ریشه آن به موسیقی ژانر گوتیک راک باز می‌گردد. موسیقی گوتیک در اواخر دهه هفتاد با شاکله موسیقی پست بانک پدید آمد.

خرده فرهنگ گوت از پست پانک فاصله گرفت و به یک سبک مستقل تبدیل شد. برخی معتقد هستند که خرده فرهنگ گوت یا گات در دهه 1980 و در انگلستان آغاز شد. این خرده فرهنگ تقریبا معاصر است و جزء آن دسته از سبک‌های پرطرفدار بین جوانان واقع شده.

گوتیک یا گوت منحصر به موسیقی و سبک لباس پوشیدن نمانده و جای خود را در هنرهای تجسمی و نمایشی نیز باز کرده است. در حقیقت این سبک تقلیدی است از ادبیات گوتیک که حول محور مرگ و رازآلود بودن می‌چرخد. ادبیاتی در قرن 19 که رمان  معروفی به همین نام دارد.

شخصیت‌های رمان گوتیک همگی خون آشام‌ها، هیولاها و ارواح هستند بنابراین جای تعجبی ندارد که آیتم‌های این استایل همگی یادآوری از مرگ و خون آشام‌ها باشند.

مد گوتیک

مد گوتیک سبک لباس پوشیدن خرده فرهنگ گوت بود و اگر بخواهیم این سبک را در چند کلمه خلاصه کنیم باید بگوییم: تاریکی، قدیمی بودن، گاهی بدن نمایی و صورتی رنگ پریده! اینها ویژگی‌های بارز استایل گوتیک است. در این استایل همه چیز سیاه است و مرگ را یادآوری می‌کند.

  1. بسیاری از طراحان گوتیک معتقدند این استایل برگرفته از سبک پست پانک و عصر ویکتوریایی الخصوص مراسم عزاداری عصر ویکتوریا است. در این مراسمات عزاداری زنان لباسهایی با دامن‌های طبقه طبقه و پرچین داشتند که در آن تورهای فراوان به کار رفته بود و مردان نیز کت‌های بلندی به تن داشتند.

مد گوتیک,استایل گوتیک چیست,موسیقی گوتیک

معنی لغوی گوتیک

گوتیک در ژگذشته نام یک قوم بود به نام گوت که بعدها به عنوان یک واژه تحقیرآمیز از آن استفاده می‌شد. چرا که به معنی قوم بربرها بوده است. در دوران رنسانس نیز گوت همچنان واژه تحقیرآمیزی بود برای هنر غیرکلاسیک. اما امروزه این واژه دیگر اهانت آمیز محسوب نمی‌شود و جای خود را در هنر، ادبیات، موسیقی و… پیدا کرده است.

زیبایی استایل گوتیک

آن چیزی که به استایل گوتیک زیبایی خاصی می‌بخشد این است که این سبک اندیشه‌های مخالف و عجیب و احساست را پرورش می‌دهد و با هنجار شکنی خود جامعه و مرگ را به چالش می‌کشد. همچنین پیروان استایل گوتیک به دنبال این هستند که در جامعه متمایز باشند و به دنبال خاص بودن هستند چراکه آنها می‌خواهند هنجارهای جامعه را بشکنند.

ویژگی استایل گوتیک

مهم‌ترین ویژگی که می‌توان برای استایل گوتیک در نظر گرفت همین است: همه چیز به طرز اغراق آمیزی سیاه است حتی آرایش صورت. رنگ سیاه نشانه عزاداری برای زندگی سراسر درد و رنج است. و رنگ مشکی که در این استایل می‌بینید یادآور  مرگ، ویرانی، پوسیدگی است و ماهیتی منفی، تاریک، افسردگی و توحش دارد. ویژگی دیگری که دربالا هم به آن اشاره کردیم رمز آلود بودن استایل گوتیک است و به همین دلیل نیز همه چیز به سیاه است.

بعد از آن بیشترین مواردی که استایل گوتیک از آن تشکیل شده عبارتند از:چرم، تور، زنجیرها و قلاده‌هایی که به لباس‌ها و چکمه‌ها آویزان می‌شود، جواهرات وحشتناک و عجیب غریب مانند: گوشواره استخوانی، جمجمه، مهره، پنج ستاره و…

پارچه‌های استایل گوتیک

استایل گوتیک از آن دسته استایل‌هایی است که هم بر استایل‌های دیگر تاثیر گذاشته و هم از آنها تاثیر گرفته است، بنابراین ممکن است شما مدل‌ها و پارچه‌های متفاوتی از استایل گوتیک ببینید اما پارچه‌ای که در استایل گوتیک استفاده می‌شود و از پایه‌های اصلی این استایل است عبارتند از: مخمل مشکی، تور و چرم. البته پارچه‌های متعددی در این استایل استفاده می‌شود ولی کاربرد این سه از همه بیشتر است.

استایل گوتیک زنانه

پیراهن‌های مشکی بلند که یادآور دوره ویکتوریاست، کرست و دامن، شلوار چرم یا جین مشکی جذب و بسیار تنگ، شنل و چکمه و نیم بوت نظامی از مولفه‌های اصلی گوتیک زنانه هستند. در استایل گوتیک زنانه برای دوخت لباس‌ها از پارچه‌های اشرافی مانند مخمل و اطلس استفاده می‌شود و همچنین در کنار آن تورها و چرم کاربرد زیادی در لباس‌ها دارند.

برای تزئین لباس‌های گوتیک زنانه از تورهای مشکی و لطیف و زمخت، فلزات براق و سفید و انواع مهره‌ها و سگک‌های عجیب استفاده می‌شود. رتگ مشکی اگرچه رنگ غالب استایل گوتیک است اما رنگ‌های دیگر مانند سرخ یا بنفش تیره هم قابل استفاده است فقط نکته مهم این است که رنگهای روشن و براق در این استایل جایی ندارند.

یکی از لباس‌های سنتی و پرطرفدار استایل گوتیک زنانه که بین زنان محبوبیت دارد ست دامن و کرست است. این ست بسیار جذاب و محبوب است. و همچنین ممکن است ست دامن و کرست با انواع فلزات و مهره‌ها تزئین شود.

دامن‌های استایل گوتیک را می‌توان با انواع تاپ یا شومیز ست کرد البته رنگ همه چیز باید مشکی و تیره باشد. به غیر از دامن نیز شلوارهای چرم جذب و تنگ توسط زنان استفاده می‌شود و شاید بتوان گفت از المان‌های مدرن‌تر استایل گوتیک است.

ست دامن و کرست در استایل گوتیک,همه چیز درباره استایل گوتیک,لباس گوتیک زنانه,استایل گوتیک زنانه

 

استایل گوتیک مردانه

در استایل گوتیک مردانه نیز همچنان رنگ مشکی حرف اول را می‌زند. در استایل گوتیک مردانه یکی از ملزومات اصلی پیراهن مشکی ساده است. البته این پیراهن می‌تواند طرحدار باشد. طرح‌هایی که استفاده می‌شوند عجیب و غریب هستند مانند: سر بز، جمجمه، صلیب و…

شلواری که مردان در این استایل استفاده می‌کنند اغلب تنگ و چسبان است و حالت اسکینی دارد، شلوارهای جین مشکی یا چرم بهترین گزینه برای استایل گوتیک هستند. همچنین می‌توان استایل کژوال گوتیک را انتخاب کرد که ساده و راحت است.

استایل گوتیک چیست, استایل گوتیک مردانه,کت بلند مردانه در استایل گوتیک

کت و شلوار مردانه

کت و شلوار در استایل گوتیک مردانه جایگاه ویژه خود را دارد و مختص به همین استایل است. دوخت و نوع پارچه کت و شلوار گوتیک مختص به همین استایل است برای مثال در دوخت کت و شلوارها از پارچه‌های اعلا مانند ابریشم و یا اطلس استفاده می‌شود. کت‌ها اغلب بلند هستند و ساده ولی کت‌های طرحدار نیز طرفداران زیادی دارد.

کت‌های چرم یا کت‌های مشکی هم جزء کت‌های محبوب این استایل است اما تنوع کت‌های مردانه زیاد است و حتی رنگ‌های متعددی برای کت‌های گوتیک در نظر گرفته می‌شود مانند: سرمه‌ای، آبی تیره، خاکستری و حتی گاهی سفید البته یادتان باشد رنگ اصلی همواره مشکی است.

اگر استایل گوتیک رمانتیک، سایبرگوتیک و خون‌آشام را جدا کنیم در باقی سبک‌های گوتیک هودی‌ها نیز جای خود را باز کرده‌اند. البته باید بگوییم که این هودی‌ها تصاویر گرافیکی بسیار عجیب و غریب دارند.

کت و شلوار مردانه در استایل گوتیک,استایل گوتیک مردانه

کفش‌های استایل گوتیک

کفش‌ها نیز مشکی و عجیب هستند و با سگک‌ها و مهره‌ها تزئین می‌شوند. چکمه‌های نظامی، نیم بوت‌ها، کفش‌های پاشنه بلند عجیب به سبک عصر ویکتوریا و چکمه‌های براق همگی انواع کفش در استایل گوتیک هستند.

کفش‌های استایل گوتیک

اکسسوری استایل گوتیک

قرار بود هرآنچه درباره استایل گوتیک بدانید را برای شما بگوییم و رسیدیم به بخش مهمی از استایل گوتیک یعنی اکسسوری. اکسسوری بخش جدایی ناپذیر استایل گوتیک است و نقش حیاتی برای این استایل دارد. تقریبا می‌توان گفت بدون اکسسوری این استایل تکمیل نخواهد شد.

اکسسوری‌های استایل گوتیک همگی ترسناک و رمزآلود هستند و یادآوری از همان ژانر فیلم‌های وحشتناک‌اند. طرح‌هایی مانند: اژدها، جمجمه، گربه سیاه، خفاش، صلیب و… آقایان نیز از انگشترهایی زمخت و بزرگ با همین طرح‌ها استفاده می‌کنند.

گردنبدهای زخیم، زنجیرهایی درشت، ساعت‌های جیبی قدیمی، دستکش‌های بلند اپرایی، کلاه، چتر توری یا چرمی همگی از دیگر آیتم‌های استایل گوتیک هستند. در چند دهه اخیر نیز زنان گوتیک در کنار استفاده از گوشواره و گردنبدهایی با طرح‌های عجیب از چوکرها نیز استفاده می‌کنند.

اکسسوری استایل گوتیک,همه چیز درباره استایل گوتیک

چوکرها از محبو‌ب‌ترین و پراستفاده‌ترین اکسسوری‌ها در استایل گوتیک برای زنان است. چوکرها انواع مختلفی دارد نظیر: چرم، توری و گاهی نیز با انواع مهره‌های فلزی یا سکگ‌ها تکمیل می‌شوند.

یک نکته مهم درباره اکسسوری استایل گوتیک را فراموش نکنید: در استایل گوتیک تمامی اکسسوری‌ها سفید و از جنس نقره و یا پلاتین هستند و  هر فلز دیگری که رنگ سفید داشته باشد بنابراین طلای زرد در این استایل جایگاهی ندارد. همچنین سنگ‌های قیمتی در استایل گگوتیک دیده نمی‌شود و بیشتر از سنگ‌های نیمه قیمتی در تکمیل استایل و اکسسوری استفاده می‌کنند.

دلیل استفاده از رنگ سفید در اکسسوری و اینکه حتی صورت نیز باید حالت رنگ پریده و سفید داشته باشد این است که رنگ سفید  نماد نور سرد و ملال آور ماه است که با رنگ مشکی و صورت رنگ پریده فرد جلوه خاصی خواهد داشت.

آرایش در استایل گوتیک

همانطور که گفتیم رنگ پریدکی و سفیدی بیش از حد صورت در این استایل جزء آیتم‌ها و المان‌های اصلی است. بنرزه کردن به هیچ عنوان در این استایل جایی ندارد و شما نیز باید از کرم پودرها برای سفیدی صورت خود به خوبی استفاده کنید.

قدم بعدی در آرایش استایل گوتیک است که همه چیز باید سیاه به نظر برسد بنابراین لب‌ها، رنگ لاک، سایه چشم و حتی رنگ موها اغل مشکی و یا بسیار تیره است. آرایش در این استایل بسیار غلیظ است به همین دلیل محبو‌ب‌ترین نوع آرایش اسموکی است. حالا هرآنچه درباره استایل گوتیک باید بدانید را به شما گفتیم.

آرایش در استایل گوتیک

نکته پایانی

در این پست برای شما

هرآنچه درباره استایل گوتیک باید بدانید را شرح دادیم و سعی کردیم نکات کاربردی و مهم را برای شما توضیح دهیم. اما حالا بحث دیگری که در این بخش برای شما خواهیم گفت توضیحی درباره انواع لباس راحتی و اسپرت زنانه و مردانه است.

لباس‌های راحتی و اسپرت همواره مورد توجه هستند و جزء پراستفاده‌ترین لباس‌ها محسوب می‌شوند. برندها و شرکت‌های لباس متفاوتی در رقابت هستند تا با کیفیت مناسب بهترین پوشاک ورزشی، اسپرت و یا راحتی را ارائه دهند. یکی ازین تولیدی‌های به نام تولیدی پوشاک اندیشه است.

تولیدی پوشاک اندیشه با بیش از 25 سال سابقه سعی در تولید با کیفیت‌ترین انواع لباس پوشاک راحتی و اسپرت کرده است. برای مقایسه کیفیت لباس‌ها به سایت فروشگاهی اندیشه سر بزنید. در اینجا به برخی تولیدات اشاره خواهیم کرد:

  • تیشرت شلوار مردانه
  • بلوز شلوار مردانه
  • تیشرت شلوارک مردانه
  • لباس ورزشی مردانه
  • ست لباس ورزشی مردانه
  • لباس راحتی مردانه
  • انواع لباس راحتی مردانه
  • ست لباس مردانه و زنانه
  •  تیشرت و ساق زنانه
  •  تیشرت شلوار زنانه
  • بلوز شلوار زنانه
  • ست نیم تنه ساق زناننه
  • لباس ورزشی زنانه
  • لباس راحتی زنانه
  • تیشرت و شلوارک زنانه
  • اورال زنانه
  • هودی اسپرت زنانه و مردانه
  • و…

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *