پارچه شناسی, مقالات

مشکلات زیست محیطی ناشی از پلی استر

مشکلات زیست محیطی ناشی از پلی استر

مشکلات زیست محیطی ناشی از پلی استر

آیا میدانید پلی استر چقدر پایدار است ؟ آیا با مشکلات زیست محیطی ناشی از پلی استر آشنایی دارید ؟ ما در این پست شما را با این پارچه ی پر مصرف و مشکلاتی که ایجاد میکند آشنا خواهیم کرد .

مشکلات زیست محیطی ناشی از پلی استر

مشکلات زیست محیطی ناشی از پلی استر

تاریخ پارچه ی پلی استر

با پیشرفت های شیمیایی در دهه 1940 الیاف ساخته شده توسط انسان معرفی شد ، و به همین ترتیب با یک تغییر تدریجی از پنبه دور شد و به سمت پارچه های ارزان تر سوق پیدا کرد . امروزه پلی استر بر صنعت پوشاک حاکم است و تولید سالانه آن بیش از 22.67 میلیارد تن در سراسر جهان است.

پارچه ی پلی استر چیست؟

اصطلاح “پلی استر” دسته ای از پلیمرها را با مخلوط کردن اتیلن گلیکول (مشتق شده از نفت) و اسید ترفتالیک تولید می کند. با کنار گذاشتن ژارگون شیمیایی ، پلی استر یک پلاستیک رایج با کاربرد گسترده ای است که فراتر از صنعت مد را شامل می شود.

پلی استر زیست تخریب پذیر نیست

اکثر پلی استرها تجزیه تخریب پذیر نیستند به این معنی که پیراهن پلی استری که خریداری کردید ، بسته به شرایط ، به مدت 20 سال در بهترین حالت و 200 سال در بدترین حالت تجزیه نمی شود. علاوه بر این ، پلی استر ، تا حدودی ناشی از نفت است و صنعت تولید نفت بزرگترین آلاینده جهان است.

رنگهای پلی استر از نظر محیط زیست سازگار نیستند

احتمالا تابحال متوجه شده اید که پارچه های پلی استر در برابر لکه بسیار مقاوم هستند ، این به دلیل رنگ آمیزی خاص پلی استر است. این رنگها ، که به رنگهای پراکنده معروف هستند ، در آب غیر محلول هستند و مانند پلی استر از یک ساختار مولکولی پیچیده تشکیل شده اند که به آسانی تجزیه نمی شوند.

پساب حاصل از کارخانه های نساجی که حاوی رنگ باقیمانده هستند ، وارد محیطی می شوند که سمیت آن باعث ایجاد مشکلات جدی در گیاهان و حیوانات می شود.

علاوه بر ایجاد مشکلات زیست محیطی ، رنگهای پلی استر برای انسان نیز سمی هستند. کارگران رنگرزی در سراسر جهان مستعد سرطان و مشکلات ریوی هستند .

تولید پلی استر به آب فراوانی نیاز دارد

پلی استر از طریق یک فرایند گرمایش با انرژی ایجاد می شود و برای خنک شدن به مقادیر زیادی آب نیاز دارد. اگر به درستی مدیریت نشود ، این می تواند سطح آب زیرزمینی را کاهش داده و دسترسی به آب آشامیدنی تمیز را کاهش دهد ، به خصوص در جوامع آسیب پذیر که اغلب پلی استر تولید می شود.

آیا پلی استر بازیافت شده نیز مشکلات زیست محیط ایجاد میکند ؟

در چند سال گذشته ، حوزه مد پایدار به پلی استر بازیافت شده معرفی شده است. پلی استر بازیافتی معمولاً از بطری های پلاستیکی بازیافتی ساخته می شود ، خرید پلی استر بازیافتی به معنای کم کردن زباله و قطع صنعت سوخت های فسیلی است.

اطلاعات بیشتر در مورد میکرو فیبرها

مطالعات متعدد ، الیاف مصنوعی را نشان می دهد که سهم بالایی در ریزگردهای موجود در آب دارند و به عنوان منبع آلودگی شناخته شده است بطوریکه در هر بار شستن لباس از هر گرم لباس بیش از 4500 میکروفیبر آزاد شوند.

میکرو فیبرها آنقدر ریز هستند که تصفیه نمیشوند و به راحتی می توانند وارد آب محیط می شوند . آنها تجزیه بیولوژیکی نمی شوند و با مولکولهای مواد شیمیایی مضر موجود در فاضلاب ارتباط برقرار نمی کنند. سپس آنها توسط ماهی های کوچک و پلانکتون ها خورده می شوند ، سموم را ذخیره می کنند تا زمانی که به ما برسند.

راه حل مقابله با مشکلات ناشی از مواد پلاستیکی

اولین و بهترین راه مقابله با مشکلات زیست محیطی ناشی از صنعت نساجی اینست که تا حد امکان پوشاک طبیعی بخرید و استفاده کنید ، خرید لباس های پنبه ای ، ابریشم ،کشمیر و .. هرچند ممکن است کمی گرانتر باشد ولی در عین حال بسیار مقاوم و است و برایتان سالهای سال کار میکند ؛ علاوه بر محافظت و سازگاری این لباس ها با پوست شما ، کمک شایانی به محیط زیست میکند .

برخی تولیدی های پوشاک مانند تولیدی پوشاک اندیشه در ایران در تولید پوشاک الیاف طبیعی و ارگانیک فعالیت میکنند ، شما میتوانید برای خرید لباس های پنبه ای : خرید تیشرت شلوار مردانه پنبه ای ، بلوز شلوار مردانه و زنانه پنبه ای ، تیشرت پنبه ای مردانه و زنانه ، لباس ست مردانه و زنانه ، لباس ورزشی پنبه ای و … به تولیدی و عمده فروشی پوشاک مشهد مراجعه کنید .

مطالب مرتبط با پارچه پلی استر و مشکلات زیست محیطی ناشی از پلی استر

تفاوت پارچه ی پلی استر و پنبه

پارچه ی پلی استر

مراقبت از لباس های پلی استر

مطالب مرتبط