پوشاک, مقالات

لباس سنتی کشور های مختلف

لباس سنتی کشورهای مختلف

لباس سنتی در کشور های مختلف

لباس سنتی در کشور های مختلف چگونه است ؟ نسبت به بیش از 100 سال گذشته جهان تغییر زیادی کرده است. قبل از این هر کشوری هر منطقه و تقریبا هر شهر یا قبیله سبک‌های مختلف لباس را می‌پوشیدند. دلیل انتخاب هر لباس هر چه که بود نشان دهنده‌ی تمدن، ویژگی‌های هر قبیله ، آداب و رسوم و … بوده است .

اما با پیشرفت مد و فناوری دیگر لباس های قدیمی جایگاه خود را از دست دادند ، بسیاری از مردم به لباس “غربی” مانند شلوار جین و تی شرت (چیزی که من هر روز می پوشند) مراجعه کرده ولی با این وجود امروزه جوامع مختلفی در سراسر جهان لباس های سنتی خود را به صورت منظم میپوشند .

در این مطلب تولیدی پوشاک اندیشه بزرگترین تولید کننده و عمده فروشی پوشاک راحتی مردانه و لباس ست مردانه و زنانه ایرانی ،  کشور مختلف که هنوز هم به لباس های سنتی و محلی خود پایبندند را معرفی میکند .

لباس سنتی در 13 کشور

1- ایران

لباس سنتی ایرانی

لباس سنتی کشورهای مختلف

هر چند امروزه در بیشتر قسمت های ایران لباس های سنتی منسوخ شده است و تنها در جشنواره ها پوشیده میشود ، اما با این وجود در سیستان لباس های سنتی خود را همواره میپوشند ، علاوه بر این لباس های آذری ، کردی ، گیلکی ، آبیانه ، بند عباس ،مازندرانی ، لر و … وجود دارد که در برخی مناطق روستایی هنوز هم پوشیده میشود .

2- لباس سنتی پاکستان

در پاکستان، ساری و شالار کیمز سنتی پوشیده میشود . شلوار کومیز در میان همه مردم کشور، از جمله پنجاب، رایج است. مسلمانان و هندوها اغلب ساری می پوشند و ساری ها در شهرها بیشتر از هر جای دیگر پوشیده می شوند.

این لباس ها پنبه ای است که در زمستان گرم و در تابستان سرد است. کشورهای دیگر که از ساری استفاده میکنند : هند، سریلانکا، نپال و بنگلادش

لباس سنتی کشور های مختلف ، لباس سنتی پاکستان

لباس سنتی کشور های مختلف

3- لباس سنتی اندونزی

اندونزی مجموعه ای از جزایر است که دارای صد ها فرهنگ مختلف است اما اغلب از لباس های معمولی غربی استفاده میکنند ، اما اجازه دهید تمرکز را بر   kebaya بگذاریم ، در حال حاضر لباس  kebaya  در مالزی، سنگاپور، برونئی، میانمار، بخشی از تایلند، کامبوج و بخش های فیلیپین پوشیده شده است.

این لباس تقریبا همیشه گلدار است و معمولا با سارنگ، ساخته شده از ابریشم، پنبه یا پلی استر است. این لباس سنتی اندونزی است، اما عمدتا توسط یوان، بالیلی و سنتانی پوشیده میشود . به طور سنتی 3 قسمت از لباس، بلوز (kebaya)، گلدوزی (به این دلیل است که kebaya اصلی و سنتی هیچ دکمه ای ندارد) و سارنگ یا دامن وجود دارد. امروزه بسیاری از سبک های مدرن امروزه ساخته شده است و در میان مردم رایج است.

لباس سنتی اندونزی

لباس سنتی کشور های مختلف

4- لباس سنتی مازای کنیا

Maasai فقط در کنیا نیست، بسیاری نیز در تانزانیا هستند. قبل از دهه 1960، پوشیدن لباس های پوست حیوانی که در رنگ های مختلف رنگ شده بودند ،(قرمز مورد علاقه است) معمول بود. اما امروزه آنها از پارچه استفاده میکنند که هنوز همه انواع رنگ ها و الگوها را دارد.

هر دو مرد و زن الگوهای الگوی تزئینی دارند. مرسوم ترین لباس یک کانگا است،  استفاده از جواهرات beaded نیز رایج است و هر رنگ معنای خاصی دارد. سفید به معنای صلح است، و قرمز به معنای جنگ / شجاعت .

قبل از ارتباط با اروپا دانه های تزئینی از بسیاری از مواد، خاک رس، دانه، استخوان، و غیره ساخته میشد. امروزه دانه ها بیشتر از شیشه ساخته شده است.

لباس سنتی کنیا

لباس سنتی کشور های مختلف

Herero -5 نامیبیا

این نوعی مد قدیمی اروپایی است.” دقیقا همان چیزی است که امروز Herero  می پوشند. در 1800 میلادی، مسیحیان آلمانی در حال حاضر در نامیبیا سکونت دارند ؛ مانند دیگر نقاط جهان تصمیم گرفتند که “تمدن های  وحشیان را تمام کنند”

آنها هنوز هم  سبکهای ویکتوریا  را میپوشند. هر چه لباس بزرگتر باشد بهتر است. کفش پاشنه بلند به طور مرتب پوشیده می شود ، خانم ها همچنین یک سرپوش دارند  .

لباس سنتی نامیبیا، لباس سنتی کشور های مختلف

لباس سنتی کشور های مختلف

6- لباس سنتی سامی

سامی ها در حال حاضر در شمال نروژ، سوئد، فنلاند و روسیه زندگی می کنند. رنگ های روشن، الگوهای پیچیده، همه در سبک های مختلف  چیزی است که آنها می پوشند که گاکت نامیده می شود و در مراسم، کار، و گوزن زدن گاو استفاده می شود.

گاکت به طور سنتی از چرم گوزن شمالی ساخته شده است، اما امروز معمولا از پنبه، پشم یا ابریشم ساخته شده است. رنگ ها، الگوها و طلا و جواهرات می گویند که ی آیا شخص  ازدواج کرده یا خیر، رنگ های روشن برای فرزندان بکار میرود .

7- لباس سنتی بوتان سنتی

در  جنوب چین مردان و زنان هنوز لباس های سنتی خود را میپوشند . برای مردان لباسشان Gho نامیده می شود. برای زنان این کیارا نامیده می شود.  برخی از کت ها و بلوز ها معمولا با این لباس به نام toego و wonju پوشیدند.

لباس سنتی بوتان

لباس سنتی در کشور های مختلف چگونه است ؟

8- لباس سنتی ناگالند، هند

شمال شرقی هند، ناگالند است. چندین قبیله از آنگامی، آئو، چاکسانگ، چانگ، کچاری، کوکی، لوتا، فم، پوچوری، رنگما، سنگتام، سومی، ییمچونگر و زمیم لیانگامی نام برده می شود. هر قبیله دارای لباس های سنتی خود است که هنوز هم پوشیدن میشود .

با این حال، برخی تصمیم گرفته اند که لباس های غربی بپوشند و لباس های سنتی خود را برای مراسمی (مانند چانگ) بپوشند. شال ها  شایع ترین قطعه لباس آنها هستند،

با این حال هر قبیله الگوهای مختلفی دارد که از رنگ های مختلف استفاده می کنند. همه آنها معانی مختلفی دارند. دشوار است اطلاعات زیادی در مورد هر یک از این قبایل پیدا کنید، بنابراین باید گفت نگالند در هند ممکن است یک مکان عالی برای بازدید باشد.

لباس سنتی ناگلند هند

لباس سنتی کشور های مختلف

9- لباس سنتی ویتنام

امروزه آئودی ممکن است  معمول نباشد، اما در ویتنام هنوز هم در شهرهای کوچکتر در سراسر کشور دیده می شود. اغلب زنان این لباس را میپوشند .

لباس سنتی ویتنام

لباس سنتی کشور های مختلف

10-لباس سنتی ژاپن

کیومونو (که به معنای “چیزی که برای پوشیدن” در ژاپن است) که سبک های مختلفی از آن وجود دارد و چندین لباس دیگر که به ژاپن سنتی هستند وجود دارد. کیمونو زنان و کیمونو مردان وجود دارد. لباس زنان دارای 12 قطعه مختلف است ؛ ولی لباس مردان بسیار ساده هستند، معمولا 5 قطعه هستند. امروزه کیمونو مردان معمولا رنگی تیره (بلوز، سیاه و سبز) دارد، اما گاهی اوقات واضح تر به نظر می رسد. امروزه کیمونوها معمولا فقط برای اهداف تشریفاتی استفاده می شوند، اما هنوز افراد (معمولا نسل های قدیمی تر) هنوز هم به طور مرتب استفاده می کنند.

لباس زنانه ژاپنی

لباس سنتی کشور های مختلف

11- لباس سنتی جزایر فارو

در حالی که در جزایر فارو، لباس های سنتی به طور عمده برای مراسم، روزهای جشن و رویدادهای رقص سنتی استفاده می شود، باز هم به زندگی روزمره باز می گردد.

جوانان، لباس های سنتی را با هر دو الگو و رنگ های روشن که قبلا میپوشیدند ، میپوشند . امروزه، این یک صنایع دستی است و خانواده ها را با هم تلفیق می کند و فرهنگ ها را حفظ می کند .

لباس سنتی جزابر فارو

لباس سنتی کشور های مختلف

12- لباس سنتی مایا گواتمالا

مایان ها از سال 2012 به بعد کاملا مشهور بوده اند و تقویم احتمالی آنها به پایان رسیده است،مایا هزاران سال است که در گواتمالا و مکزیک و سایر نقاط آمریکای مرکزی زندگی می کند. امروزه، آنها رنگهای مختلف  از کلاه، پیراهن، پیراهن، لباس، و شلوار جین می پوشند. هر روستا دارای یک الگوی متمایز است که به راحتی می توان گفت که کجا از آن استفاده می شود.

لباس مایا گواتمالا

لباس سنتی کشور های مختلف

13- لباس سنتی مغولستان

لباس مغول ها معمولا از ابریشم، پنبه، پشم یا برکت ساخته شده است. در خارج از شهرهای بزرگ، هنوز هم روزانه پوشیده می شود، در مناطق شهری معمولا سالمندان آن را میپوشند ، در طول تاریخ، هر قبیله الگوی خاص خود را داشت، هرچند لباسها به طور کلی شباهت داشتند. از آنجایی که در مناطق شهری، دیاله دیگر به طور منظم پوشیده نمی شود، آینده این لباس زیبا سنتی نامشخص است.

لباس مغولستان

عکس زیبا از لباس عروس سنتی سراسر جهان

مطالب مرتبط