مقالات, نکات نگهداری و مراقبت پوشاک

عوامل ایجاد بوی بد لباس

عوامل ایجاد بوی بد لباس
آیا تا به حال احساس کردید که دائماً در حال شستن لباس و پارچه هستید ؟ اکثریت مردم از کار لباسشویی وحشت دارند. چند مرتبه شستن لباس برای از بین رفتن بوهای بدی که به وجود آمده، علاوه بر خستگی، باعث رنگ رفتگی و فرسودگی البسه می شود.
برای از بین بردن بوی ایجاد شده در لباس، نکات و ترفند هایی وجود دارد تا بویی که در پارچه مقاوم شده است به کم کم از بین برود.

عوامل ایجاد بو در لباس

گاها بر اثر عواملی بوی لباس تغییر کرده و این بوی آزار دهنده از منابع مختلفی ناشی می شود. برخی بوهای مقاوم طوری هستند که هرچه لباس خود را می پوشید و شستشو می دهید. باز هم از بین نرفته و به همان حالت تند و زننده ی خود باقی می مانند.

  1. یکی از مهم ترین عوامل ایجاد بوی بد لباس  تعریق می باشد.
  2. رشد کپک در لباس بر اثر عواملی مانند: رطوبت ، آلودگی و … منشا ایجاد بو در لباس است. برای نمونه : ماندن طولانی مدت لباس در محیط های گرم و مرطوب حمام.
  3. گاهی لباس های زمستانی که مدت ها در کمد قرار گرفته و استفاده نشده اند بوی نامطبوع و رطوبت به خود می گیرند.
  4. قرار گرفتن طولانی مدت لباس شسته شده در محفظه ی ماشین لباس شویی، بوی آزار دهنده ای به خود می گیرد. دلیل آن را می توان آب و رطوبت دانست.
  5. برخی لباس های جدید که برای اولین بار وارد بازار می شوند.  به دلیل استفاده از مواد شیمیایی در تولید آن دارای بوی ناخوشایندی هستند.

چرا لباس هایی تازه می خریم بوی بد می دهد؟

لباس های جدید می توانند بویی را ایجاد کنند که برای بسیاری از افراد غیر قابل تحمل و توهین آمیز باشد. لباس های جدید و مارک دار ، معمولاً در کارخانه های نساجی پروسه ای را پشت سر می گذارند.
در این مدت برای تولید پارچه از فرایند ها و مواد شیمیایی قوی استفاده می شود که این مواد شیمیایی شامل:

  • رنگهای غنی از فلزات سنگین و مواد ثابت کننده
  • سفید کننده ها
  • حلالها و مواد شوینده
  • ترکیبات پرفلوره (PFC) و … می شوند.

مواد شیمیایی مذکور ، همان چیزی هستند که باعث ایجاد بوی مقاوم در لباس می شوند.
یکی دیگر از عوامل ایجاد بوی بد لباس ، مواد شیمیایی اضافه شده به پارچه و لباس ، در کارخانجات نساجی می باشد . علاوه بر ایجاد بوی نامطبوع در البسه، حساسیت و تحریک پوست را نیز به دنبال دارد. پوست بدن مواد شیمیایی را جذب نموده و در نتیجه ، سلامت بدن به مخاطره می افتد.

نکته :

عمده فروشی پوشاک ورزشی اندیشه، ضمن ارائه مطالبی مفید در خصوص عوامل ایجاد بوی نا خوشایند در لباس، توصیه می نماید. برای حفظ سلامت جسمی خود پس از خرید لباس جدید، ابتدا آن را شسته و سم زدایی نمایید. سپس با اطمینان آن را مورد استفاده قرار دهید.

علت ایجاد بوی ناخوشایند در ماشین لباسشویی

خشکشویی معمولاً به دلیل کپک ایجاد شده روی لباس در چرخه شستشو بوی بدی می دهد. کپک زدن لباس بدلیل لکه دار کردن لباس می باشد. این نوع قارچ ها می توانند در شرایط گرم و مرطوب ایجاد شوند – ماشین لباسشویی شما را به عنوان زمین ایده آل پرورش دهد. به خصوص وقتی لباس برای مدت زمان کمی طولانی در بین واشرها باقی مانده باشد.
وقتی ماشین لباسشویی بوی نامطبوعی به خود گرفته است. علت آن رشد قارچ در فضای مرطوب ماشین بوده است. قرار گرفتن طولانی مدت لباس در لباسشویی سبب به هم ریختن رنگ های لباس و بوی ناخوشایند می شود.

از بین بردن بوی بد ماشین لباس شویی :

  1. پس از هر دفه شستشوی لباس، لباسشویی را کاملا تخلیه نموده و از قرار دادن طولانی مدت البسه در آن خودداری نمایید.
  2. چند قطره روغن معطر یا عطر مورد علاقه ی خود را به یک بطری اسپری اضافه نمایید. آن را با آب پر کنید و قبل از قرار دادن لباس در ماشین در محفظه ی لباسشویی اسپری نمایید.

راه حل از بین بردن بوی لباس و لباس ورزشی

مطالب مرتبط