پوشاک, مقالات

سنگشویی چیست؟

سنگشویی چیست

سنگشویی چیست؟

سنگشویی چیست؟ سنگ‌شویی فرآیندی است که اخیراً بسیار مورد توجه قرار گرفته است. در واقع، به نوعی ارزش افزوده کالا محسوب می‌شود. شرکت تولیدی پوشاک اندیشه برند برتر پوشاک راحتی و اسپرت نیز در این زمینه بسیار موفق عمل کرد. و در راستای تحقق نیاز های مشتری از سنگشویی استفاده های فراوانی میکند.

وقتی لباسی را میبینیم که با استفاده از فرایند سنگشویی زیبایی و طرحی خاصی به خود گرفته است. این سوال پیش می آید که سنگشویی چیست؟ چگونه انجام میشود؟ و چه تاریخچه ای دارد؟ ما در این پست به این سوالات پاسخ میدهیم.

سنگشویی چیست ؟

سنگشویی چیست؟ | سنگشور کردن لباس

تاریخچه ی سنگ شویی

در گذشته سنگشویی به صورت دستی و در کارگاه‌ها انجام می‌گرفت. بدین صورت که کالای جین را روی سطح زمین پهن میکردند و سنگ‌پایی که آغشته به صابون شده بود را روی سطح آن می‌کشیدند تا افکت‌های سایه روشن ایجاد شود.

به مرور زمان با انتقال دانش فنی و تکنولوژی سنگ‌شویی از ترکیه به ایران این روند را به صورت صنعتی در کشور عملیاتی نمودند. روش کار به این صورت بود که پارچه‌هایی که توسط رنگزاهای همچون گوگردی و نفتول رنگرزی شده بود. به همراه سنگ‌های حفره‌داری که یک تا دو روز داخل محلول‌های پرمنگنات قرار گرفته بود. داخل دستگاه‌هایی که همانند ماشین لباسشویی حرکت چرخشی داشتند، قرار می‌دادند. سنگ‌ها هنگام سایش روی سطح کالا عملیات اکسیداسیون با رنگزا را انجام می دهند، سپس کالا را خشک می‌کردند.

بعد از آن توسط هیدرو یا اسید اگزالیک فرآیند احیا را انجام می‌دادند و در نهایت کالا تحت عملیات شستشو قرار می‌گرفت.

در هنگام شستشوی کالای جین که اغلب پنبه‌ای بود سطح آن در اثر سایش افکت خاصی می‌یابد و همچنین، رنگ قسمتی از چروک‌ها و نایکنواختی‌های قسمت دوخت کالا در اثر سایش، برداشته می‌شد. بخش‌هایی که جمع‌شدگی داشتند. رنگ بیشتری باقی می‌ماند و همین امر، موجب ایجاد افکت روی کالای جین می‌گردید.

در واقع، اصطلاح سنگ‌شور کردن لباس از همان پوکه‌ های سنگی نشأت گرفت که همانند سنگ‌پا بسیار متخلخل بودند. جنس این پوکه‌ها نرم بود و از آنجایی که از همان اول، گِرد نبودند، آنها را داخل دستگاه می‌ریختند تا در اثر حرکت چرخشی شکل گِرد به خود گیرد و سطح برخوردش با کالا زیاد نباشد.

شلوارک مردانه - مدل هاور | خرید شلوارک مردانه | شلوارک کتان مردانه | شلوارک جین مردانه | خرید اینترنتی شلوارک کتان | عمده فروشی پوشاک مردانه | شلوارک کتان سنگشور

شلوارک جین مردانه

چه نوع پارچه هایی را سنگشویی میکنند؟

در پاسخ به این سوال باید بگوییم پارچه جین که یک پارچه %۱۰۰ پنبه‌ای است و در حال حاضر، پارچه مورد استفاده در این صنعت پنبه/ پلی‌استر است. که اصولاً به دلیل عدم تمایل به رنگرزی پود آن از جنس پلی‌استر می‌باشد. نوع رنگرزی آنها Ring Dyeing است در این حالت رنگرزی اطراف یا سطح نخ رنگ می‌شود و در اثر سایش به مغز نخ می‌رسد که رنگ روشن‌تر می‌شود. در نهایت سفید تا نخی که روی پارچه قرار دارد، تحت عملیات رنگرزی قرار گیرد.

جهت رنگرزی پارچه پنبه‌ای در صنعت جین می‌توان از رنگزای گوگردی، ایندیگو و نفتول استفاده نمود. در حال حاضر رنگ نفتول در کشور منسوخ شده و رنگزای گوگردی نیز کم و بیش مورد استفاده قرار می‌گیرد.

در هنگام به کارگیری رنگزای ایندیگو در سیستم آهار، ابتدا چله رنگ ایندیگو می‌شود و سپس وارد محلول آهار می‌‍گردد. بنابراین آهار باید توسط آمیلاز از روی پارچه برداشته شود تا امکان دسترسی به رنگ موردنظر به وجود آید.

شلوارک مردانه - مدل هاور | خرید شلوارک مردانه | شلوارک کتان مردانه | شلوارک جین مردانه | خرید اینترنتی شلوارک کتان | عمده فروشی پوشاک مردانه | شلوارک راحتی کتان

فروش عمده ی شلوارک مردانه

سنگشویی پارچه ی جین

بافت پارچه جین از نوع سرژه ۱×۳ است که به ازای هر سه نخ تار روی سطح پارچه، یک نخ پود مشاهده می‌شود. از این رو، بافت پارچه موجب شده تار پارچه، رنگی و پود آن سفید باشد و از آنجایی که رنگرزی پارچه جین به صورت Ring Dyeing و یا جذب سطحی است، مرکز لیف سفید باقی می‌ماند و رنگ دور این حلقه را می‌گیرد. به همین دلیل، وقتی پارچه دچار سائیدگی می‌شود، رنگ سطحی لیف از بین می‌رود و رنگ داخل که سفید است، نمایان می‌شود.

مد پارگی با سنگشویی پارچه ی جین

همین امر، موجب ایجاد افکت بر روی سطح کالا می‌گردد و باعث می‌شود که ظاهر پارچه جین حالت Old Looking و یا کهنه به خود بگیرد. این حالت از مد و فشن، به تاریخچه استفاده از البسه جین به عنوان لباس کارگری در دنیا برمی‌گردد.

در واقع البسه جین به واسطه جنس پنبه‌ای ضخیم خود بسیار مناسب برای البسه کار بود و مشکلات ناشی از عرق کردن و پارگی را نداشت و از لحاظ مد و فشن، حالت کهنگی آن موجب افزایش ارزش افزوده نهایی لباس می‌گردید. در واقع همین مُد پارگی که اخیراً بر روی شلوارهای جین مشاهده می‌شود، ناشی از ایجاد حالت Old Looking بیشتر می‌باشد. اصطلاحاً به عملیاتی که موجب ایجاد حالت کهنه و یا آنتیک بر روی البسه جین می‌گردد، کثیف‌شویی گفته می‌شود.

مشکلات سنگشویی با پوکه های سنگی چیست؟

1- در این روش بعلت  ضربات تصادفی سنگ‌ها به پارچه، افکت سایه روشن ایجاد می‌گردید. پس از مدت زمان طولانی موجب آسیب رساندن به دستگاه و عدم بالانس آن می‌شدند.

2- از سوی دیگر، پس از اتمام عملیات باید این سنگ‌ها را از پارچه‌ها خارج می‌کردند. خرده سنگ‌ها به آب فاضلاب برمی‌گشت و تصفیه آن دارای مشکلات متعددی بود. پس برای حل این مشکلات از آنزیم‌ها استفاده شد. از جمله آنزیم‌های نساجی که وارد این مرحله از تکمیل پارچه شدند. آنزیم‌های آمیلاز بودند که در همان ابتدای امر، جهت آهارزدایی پارچه مورد استفاده قرار گرفتند. در واقع به موجب این آنزیم، نشاسته از سطح پارچه زدوده می‌شد. تا آنزیم دوم که سلولاز بود، بتواند به سطح پارچه پنبه‌ای دسترسی پیدا کند، زیرا نشاسته موجود روی پارچه سبب عدم دسترسی آنزیم به لیف پنبه و انجام عملیات رنگبری می‌شد. بنابراین، ابتدا با استفاده از آمیلاز نشاسته را از بین می‌بردند تا امکان دستیابی به لیف پنبه برای آنزیم بعدی فراهم گردد.

3- بسته به نوع رنگزاهایی که استفاده می‌شد و با توجه به کاربرد نهایی محصول، دما را متفاوت در نظر می‌گیرند. زیرا به عنوان مثال اگر بخواهند از رنگ خیلی تیره استفاده کنند. نمی‌توانند دما را بیش از حد بالا ببرند. درست است که ما می‌خواهیم یک کار Old look داشته باشیم. اما تمیزی کار هم یک فاکتور بسیار مهم و حائز اهمیت در هر فرآیندی است. بنابراین، در این بخش استفاده از دیسپرس‌ کننده‌های آنتی Back Stain Anti مورد توجه قرار گرفت تا باعث جمع‌آوری رنگز‌اهای آزاد و به دنبال آن سفید شدن پشت پارچه گردد.

جین سنگشور برند اندیشه

تولید پوشاک اندیشه برند برتر پوشاک راحت و اسپرت، در تولید انواع شلوارک مردانه، شلوارک زنانه، شلوار زنانه، شلوار مردانه و… از پارچه ی لی سنگشور استفاده کرده است.

برند اندیشه، یکی از معتبر ترین برند های تولید لباس راحتی و اسپرت می باشد. تنوع بالای محصولات، کیفیت بی نظیر، خلاقیت در بسته بندی، مد روز بودن و… تنها برخی از مزایای کالا های تولیدی اندیشه می باشد.

برای آشنایی بیشتر با این تولیدی کلیک کنید.

برای خرید شلوارک لی مردانه و زنانه، ست بلوز شلوار مردانه، لباس ست مردانه و زنانه، خرید عمده لباس راحتی مردانه، خرید عمده لباس ورزشی مردانه، خرید عمده لباس ست زنانه به عمده فروشی پوشاک مشهد مراجعه کنید.

شاید به این پیوند ها علاقه داشته باشید:

شلوار جین مناسب برای هر اندام کدام است

تزئین کت جین

 جین مام استایل

شلوار جین خوب چه ویژگی هایی دارد