پوشاک, مقالات

رگه دوزی لباس

رگه دوزی لباس

رگه دوزی لباس

رگه دوزی لباس چیست؟ رگه دوزی دوخت های نازک و تزئینی است که روی لباس ها دوخته می شود در پشت پایه شیار های نازکی تعبیه شده و باید با سوزن دوقلو با فاصله ی زیاد دوخته شود این دو دوخت که زیر آن کمی جمع شده کمک می کند رگه نازکی روی پارچه قرار گیرد.

نکته : هر رگه جداگانه باید اتو شود سپس رگه دیگر  در کنار آن دوخته شود.

رگه دوزی چیست؟

رگه دوزی چیست؟

رگه‌دوزی یک نوع دوخت تزئینی ساده است که با تاکردن پارچه به پهنای کم و دوختن لبۀ تاشده ایجاد می‌شود. این دوخت اغلب در قسمت جلوی بلوزها و بالاتنۀ پیراهن‌ها و تای وسط یا خط اتوی شلوار دیده‌ می‌شود. در واقع رگه دوزی دو هدف را دنبال می کند که عبارتند از :

  1. جنبه ی تزئینی دارد و جلوه‌ای که این دوخت به لباس می‌دهد باعث افزایش ظرافت و زیبایی آن می‌شود.
  2. دوخت های رگه ، یک عامل برای ایجاد خاصیت کشسانی در لباس است زیرا هر کدام از دوخت های رگه در عین زیبایی فضایی را کنار خود برای ایجاد کشش در لباس فراهم می آورد ، ولی قال ذکر می باشد که رگه دوزی میزان کمی از کشسانی را در لباس فراهم می آورد.

دوخت آسان رگه

برای رگه‌دوزی مراحل زیر را انجام دهید.

  1. ابتدا با صابون خیاطی خطوط صافی به فاصله‌های مساوی از یکدیگر از یک حاشیۀ پارچه تا حاشیۀ دیگر رسم‌کنید.
  2. می‌توانید از عرض یک خط‌کش برای فاصله‌گذاری بین خطوط استفاده نمایید.
  3. همانطور که کاغذ را تا می‌کنید پارچه را از روی یکی از این خط‌ ها تا بزنید و از کنار لبۀ تاشده از سمت روی پارچه بدوزید.
  4. بهتر است پس از انجام دوخت هر رگه آن را اتو زده و رگه ی بعدی را بدوزید.
  5. خطوط بعدی را تاکرده و بدوزید. هرچه فاصلۀ خط دوخت از لبۀ تاشده کمتر باشد، عرض رگه‌ باریک‌تر خواهدشد و ظریف‌تر به‌نظر خواهد رسید.
  6. سعی کنید قبل از شروع دوخت ماسوره ی کامل نخ تهیه کنید زیرا اگر نخ زیر یا روی چرخ در بین رگه دوزی تمام شود و مجبور شوید دوخت را تمام نموده و دوباره شروع به دوخت کنید دوختی یکدست نخواهید داشت و ممکن است دوخت تمیزی نداشته باشید.

روش رگه دوزی برای افراد مبتدی

برای اینکه دوختن رگه‌ها آسان‌تر شود می‌توانید ابتدا و انتهای آن را با چند بخیه بست بزنید تا راهنمای شما باشد. سپس با بخیۀ درشت چرخ خیاطی بین این دو بست بدوزید. بهتر است دنبالۀ نخ را در دو طرف دوخت حداقل به اندازۀ 5 سانتی‌متر آزاد بگذارید. تا برای جلوگیری از در رفتن نخ بتوانید آنها را گره بزنید.

روش رگه دوزی برای افراد حرفه ای

افرادی که در کارگاه های دوخت ، به صورت حرفه ای فعالیت می کنند نقاط شروع و پایان رگه دوزی برایشان به دو روش زیر مشخص می شود :

  1. هنگام برش دو قسمت شروع و پایان رگه دوزی به وسیله ی چرت مشخص می شود.
  2. دو قسمت شروع و پایان رگه دوزی ، را بردست به وسیله ی صابون خیاطی مشخص می کند.

 با مشخص شدن نقاط ، چرخکار حرفه ای بدون ایجاد پس دوزی یا ایجاد بست در ابتدا و انتها، دوخت را انجام می دهند. برخی افراد نیز بدون نیاز به علامت گذاری و به صورت چشمی این دوخت را انجام می دهند.

پایه ی رگه دوزی

برای رگه دوزی راحت روی لباس پایه هایی موجود هستند که کار دوخت را راحت کرده است.

به کمک این پایه می توان رگه دوزی با فاصله 5 تا 11 میلی متر ایجاد کرد.

1- پایه را روی چرخ نصب کنید.

2 -با دقت سوزن دو قلو را نصب کنید.

3 -جای رگه دوزی را روی لباس علامت زده یا خط بکشید و اولین رگه را بدوزید.

4-رگه های بعدی را نسبت به فواصلی که انتخاب می کنید داخل شیارهای کناری قرار داده تا رگه ها یکنواخت و موازی دوخته شوند. از رگه دوزی جهت تزئینات روی لباس استفاده می شود.

پایه رگه دوزی

پایه رگه دوزی

معرفی منبع:

تولید پوشاک اندیشه بزرگترین تولیدی پوشاک راحتی و اسپرت می باشد ، این تولیدی در تولید انواع لباس راحتی مردانه ، لباس راحتی زنانه ، ست لباس ورزشی مردانه ، ست لباس ورزشی زنانه ، تیشرت شلوار مردانه ، بلوز شلوار مردانه و … از پارچه های نخی و پنبه ای استفاده میکند ، برای خرید لباس راحتی مردانه کلیک کنید .

تماس با ما

آدرس : مشهد ، بلوار امام رضا علیه السلام ، امام رضا ۱۵ ، بازار قماش Address: Imam Reza Street, Mashhad, Imam Reza 15, ghomash Market واتساپ : ۹۸۹۱۵۵۱۳۸۲۱۱+ تلفن : ۳۸۵۹۳۹۲۱ ۰۵۱ ایمیل : info@atpo.ir

مطالب مرتبط :

پایه های چرخ خیاطی

تنظیم فشار پایه چرخ خیاطی

مطالب مرتبط