آموزش های ساده و کاربردی, مقالات

رنگرزی لباس در خانه

رنگرزی لباس در خانه

رنگرزی لباس در خانه

خرید لباس های زیبا و رنگارنگ خوشایند است اما گاهی اوقات به محض شستشو ، رنگ اولیه ی خود را از دست داده و این می تواند بسیار ناامید کننده باشد. خوشبختانه ، چند روش مختلف وجود دارد که می توانید رنگ را به پوشاک خود برگردانید. بعضی اوقات ، مواد شوینده می توانند رنگ آنرا کسل کننده جلوه دهند. در این حالت ، شستن لباس های شما با نمک یا سرکه ممکن است به لباس شما دوباره ظاهر جدیدی ببخشد. گرچه محو شدن رنگ و سایش لباس ، امری طبیعی است ، اما رنگرزی لباس در خانه ، برای بازگرداندن لباس به رنگ اصلی می تواند کمک کننده و کم هزینه باشد. می توانید با استفاده از لوازم خانگی معمولی مانند جوش شیرین ، قهوه یا هیدروژن پراکسید ، رنگ لباس های خود را بازیابی کنید.

رنگرزی لباس در خانه

بازیابی روشنایی و رنگ لباس با نمک

لباسهایی که رنگ خود را از دست داده اند را در ماشین لباسشویی قرار دهید. اگر لباسی دارید که پس از چند شستشو رنگ خود را از دست داده است ، ممکن است به دلیل مواد شوینده آن باشد.
اضافه کردن نمک هنگام  شستشوی لباس می تواند به ثبوت رنگ لباس کمک کند ، و باعث می شود لباس شما دوباره به صورت جدید ظاهر شود.
پس از قرار دادن لباس و مواد شوینده خود در ماشین لباسشویی ، حدود 1/2 فنجان (150 گرم) نمک را به چرخه ی شستشوی اضافه نمایید. نمک کمک بزرگی به ثبوت رنگ لباس می کند.
سعی کنید از نمک معمولی استفاده نموده زیرا ممکن است نمک درشت در آب حل نشود.
نمک همچنین از بین برنده ای موثر برای حذف  لکه های خون ، کپک و عرق است.
لباس خود را طبق معمول خشک کنید. بعد از اتمام شستن لباس ، آنها را بیرون آورده و رنگ آن را بررسی کنید. اگر از آن راضی هستید ، می توانید آنها را خشک کنید اما اگر هنوز هم پژمرده به نظر می رسند ، آنها را در سرکه بشویید.

 

استفاده از سرکه برای مبارزه با مواد شوینده

1 ⁄ 2 فنجان (120 میلی لیتر) سرکه سفید را به ماشین لباسشویی خود اضافه کنید. می توانید سرکه را مستقیماً داخل ماشین لباسشویی بریزید . سرکه به شکسته شدن مواد شوینده یا مواد معدنی باقی مانده از آب سخت کمک خواهد کرد ، بنابراین بوسیله ی سرکه ، لباس شما روشن تر به نظر می رسد.
نکته: برای تمیز کردن عمیق تر ، می توانید 1 فنجان (240 میلی لیتر) سرکه سفید را در 1 گرم (3.8 لیتر) آب گرم رقیق کنید. قبل از شستن آن به طور معمول ، لباس را در مخلوط سرکه حدود 20 تا 30 دقیقه خیس کنید.

شستشو با آب خنک

 لباس ها را در یک چرخه معمولی در آب خنک بشویید. لباسهای محو شده خود را درون ماشین لباسشویی خود قرار دهید ، مواد شوینده لباسشویی را اضافه کنید و دستگاه را روشن کنید. در بسیاری موارد ، خیساندن لباسهایتان در سرکه و شستن آنها کافی است تا درخشان تر به نظر برسند.
برای شستشوی لباس های ظریف مانند: ابریشم یا تور ، از یک شستشوی ملایم استفاده کنید. و برای پارچه های بادوام تر مانند پنبه یا جین ، یک شستشوی معمولی ، خوب است.

رنگرزی لباس در خانه

پس از انجام کارهایی که ذکر شد اگر باز هم نیاز به رنگ کردن لباس ، احساس شد ابتدایی ترین کار این است که برچسب مراقبت را بررسی کنید تا مشخص شود این پوشاک قابل رنگ است یا خیر؟
برخی از پارچه ها رنگ را خیلی خوب می پذیرند ، بنابراین قبل از اینکه سعی کنید لباس خود را با رنگ کردن بازیابی کنید، به برچسب موجود در داخل آن نگاهی بیندازید تا ببینید از چه چیزی ساخته شده است. اگر این ماده از حداقل 60٪ الیاف طبیعی ، مانند پنبه ، ابریشم یا پشم ساخته شده باشد ، یا اگر از جنس نخ یا نایلون باشد ، احتمالاً به خوبی رنگ شوند.
لباس هایی که از ترکیب الیاف طبیعی و مصنوعی ساخته شده اند و از جنس آکریلیک ، اسپندکس ، پلی استر یا الیاف فلزی هستند ، احتمالاً قابلیت رنگرزی نداشته باشد.

نکته: اطمینان حاصل کنید که لباس هایی که می خواهید رنگ کنید کاملا تمیز است. در صورت وجود لکه ، ممکن است آن قسمت رنگ نپذیرد.

تا حد امکان رنگی را نزدیک به رنگ اصلی انتخاب کنید.
هنگام رنگرزی لباس در خانه ، از پوست خود در برابر رنگ محافظت کنید. فضای کاری و پوست خود را با روزنامه ، پلاستیک یا زباله بپوشانید ، علاوه بر این ، مقداری پارچه قدیمی یا حوله کاغذی را در همان نزدیکی خود داشته باشید تا بتوانید رنگ های پخش شده را سریعا پاک کرده و حتما هنگام کار از دستکش دستان خود را محافظت نمایید.

مراحل رنگرزی لباس

برای رنگرزی لباس در خانه ابتدا یک ظرف را با آب داغ که در حدود 120-140 درجه سانتیگراد است (49-60 درجه سانتیگراد) پر کنید. بیشتر بخاری های خانگی در دمای حداکثر 120 درجه فارنهایت (49 درجه سانتیگراد) تنظیم شده اند ، اگرچه برخی از آنها در دمای 140 درجه فارنهایت (60 درجه سانتیگراد) تنظیم شده اند ، بنابراین آبی که از شیر بر میدارید تا حد امکان گرم باشد .
می توانید آن را روی اجاق گاز تا کمی زیر جوش یا حدود 200 درجه فارنهایت (93 درجه سانتیگراد) گرم کنید. آب را درون یک قابلمه بزرگ ، سطل یا وان ریخته بریزید.
برای (45/0 کیلوگرم) لباس به حدود 3 گالن (11 لیتر) آب نیاز دارید.
رنگ و نمک را در یک فنجان کوچک آب حل کنید و سپس آنها را به آب اضافه کنید.
به طور کلی ، برای هر (0.45 کیلوگرم) پارچه به یک بطری رنگ 1/2 نیاز دارید. برای کمک به تنظیم بهتر رنگ ، به ازای هر (0.45 کیلوگرم) پارچه ای که رنگ می کنید 1/2 فنجان (150 گرم) نمک اضافه کنید.
رنگ و نمک را درون یک فنجان کوچک آب گرم هم بزنید تا کاملاً حل شوند. سپس مخلوط رنگ و نمک را در ظرف بزرگتر آب خود اضافه کنید .

مطالب مرتبط