پوشاک, مقالات

دانستنی های مد و پوشاک

تیشرت کراپ

دانستنی های مد و پوشاک

لباس یکی از با ارزش ترین و مرسوم ترین، چیزهایی است که در اختیار جامعه قرار گرفته است. حوزه ی پوشاک تنها به لباسی برای محافظت از تن و پوست خلاصه نمیشود. لباس را میتوانیم از تمام جوانب دیگر مانند: روانشناسی مد، روانشناسی رنگ لباس، رنگ درمانی با پوشاک، آشنایی با آلرژی های لباس و خیلی دیگر از موارد و دانستنی های مد و پوشاک که برای شما جالب است بررسی کرده ایم.

تولیدی پوشاک اندیشه در بخش های مختلف تقریبا تمام جوانب پوشاک و لباس را مورد بررسی قرار داده و در هر حوزه ای مطالب مفیدی را ارائه داده است. بعنوان مثال اگر شما اقدام به خرید لباس راحتی مردانه مانند تیشرت شلوار مردانه یا بلوز شلوار مردانه پنبه ای کرده اید. میتوانید وارد سایت تولیدی پوشاک اندیشه شده و درباره ی پارچه ی پنبه، مزایا و معایب آن، اطلاعات آلرژی و روش های مراقبت از آن اطلاعات مفیدی را بدست آورید.

38 فکت درباره ی مد و پوشاک – دانستنی های جالب مد

13 فکت مد و پوشاک

  1.   کلمه “jeans” از شلوار پنبه آمده است که توسط ملوانان پوشیده میشد.
  2.  در ابتدا، هر دو مرد و زن در رم ردا یا جامه ی بلند می پوشیدند، اما پس از قرن 2 قبل از میلاد، این لباس مختص زنان شد
  3.  یونانیان باستان عملا برهنه بودند.
  4.  چهار پایتخت اصلی مد در جهان نیویورک، لندن، میلان و پاریس است. 
  5. اولین مجله مد در آلمان در سال 1586 منتشر شد.
  6. دکمه پیراهن مردان در سمت راست و زنان در سمت چپ. 
  7. کودکان تا اواخر دهه 1800، زمانی که مفهوم لباس کودکان به میان آمد، لباس های یکسان با بزرگسالان داشتند.
  8. اولین کفش های شناخته شده، صندل هایی هستند که از استخوان تهیه میشد و به حدود  40،000 سال پیش برمیگردد.
  9.  بعد از کشف خط چشم در آرامگاه پادشاه توتانکامون در دهه 1920، خط چشم گسترش یافت.
  10.  Sneakerhead کسی است که کفش را جمع می کند.
  11. مد نشان می دهد که مد معمولا فقط 10 دقیقه طول می کشد.
  12.  لباس مجلسی به لباس هایی که بین 20 تا 100 سال پیش ساخته شده است اشاره می کند و یکپارچه سازی با اشاره به لباس های اخیرا ساخته شده است که شبیه به سبک یک دوره دیگر است.
  13.  آخرین نکته در باره ی دانستنی های جالب مد دامن است ؛ دامن دومین و قدیمی ترین قطعه لباس است.

8 فکت علمی درباره ی لباس و مد

  1.  تاریخ لباس با استفاده از ویتا (شپش لباس ): جالب است که بدانید، شپش لباس از حدود 100000 از شپش سر جدا شده اند، بنابراین قدمت آغاز لباس ها را به حدود صد هزار سال پیش تخمین میزند.
  2.  لوله های محافظتی توسط بعضی از بی مهرگان ساخته می شوند و می توانند به عنوان لباس ها مورد توجه قرار گیرند، مانند لباس ضد گلوله که از تار عنکبوت ساخته میشود.
  3. پلی استر یک ماده شایع است که برای ساختن لباس استفاده می شود و اساسا پلاستیک است.     
  4. علم همیشه به دنبال بهبود مواد مورد استفاده برای ساخت لباس است. یک نوآوری ایجاد کوولار بود، یک ماده که می تواند به اندازه کافی با دوام باشد برای توقف گلوله .
  5. خز و پوست حیوانات یکی از اولین نوع لباس ها بود ، امروزه نیز خز به طور کلی به عنوان یک مورد لوکس در نظر گرفته می شود و بسیاری از مردم علیه کسانی که برای تولید این لباس ها به حیوانات دست درازی میکنند اعتراض میکنند.     
  6. تمیز کردن لباس ها بسیار مهم است ، تمیز بودن تنها به شکل بیرونی و ظاهری نیست ، بلکه از درون به علت عرق، ادرار، مدفوع و سلول های پوست مرده لباس ممکن است آلوده شود. بنابراین ما تکرار می کنیم: تمیز کردن لباس هایتان بسیار مهم است.
  7. یک پیله ابریشم به طور متوسط ​​600 تا 900 متر از رشته های ابریشم تولید می کند، اما چهار تا هشت قطعه برای ساخت یک رشته از پارچه  ابریشم را نیاز دارند . در مجموع، حدود 30000 کرم ابریشم طول می کشد تا 12 کیلو ابریشم خام تولید کند. 
  8.  رایج ترین پارچه ها برای تولید لباس ، کتانی، پنبه، پلی استر و ریون است. پنبه بیشترین کاربرد را در تولید لباس در سراسر جهان دارد .
  9.  سوزن ساده ساخته شده از استخوان حیوانی برای اولین بار حدود 30،000 سال پیش ظاهر شد.

6 فکت جالب آماری درباره ی پوشاک

  1.   بطور میانگین هر آمریکایی دارای 7 جین شلوار آبی است.
  2. خانوارهای آمریکایی حدود 3.8 درصد از درآمد خود را در لباس صرف می کنند، که معادل 1700 دلار برای هر نفر است. در مقایسه با سال 1950، آمریکایی ها 11 درصد از درآمد خود را در لباس صرف کردند.
  3. قیمت لباس سالانه از سال 1992 به میزان 8.5 درصد کاهش یافته است، حتی زمانی که تورم تنظیم شده است.
  4. در طول زندگی یک زن آمریکایی به مبلغ 125000 دلار برای لباس پرداخت خواهد کرد. 3،000 اقلام – 271 جفت کفش، 185 لباس و 145 کیسه.
  5. بیش از 2 میلیارد تی شرت هر ساله فروخته می شود.
  6. از دانستنی های جالب مد میتوان گفت که صنعت مد، درآمد متوسطی را در هر سال 20 میلیارد دلار تولید می کند.

10 فکت های جالب درباره ی آداب و رسوم

  1. در طول جنگ جهانی دوم، زنانی که در طول جنگ جهانی دوم شلوار می پوشیدند. به طور اجتماعی قابل قبول بود، که قوانین شغلی را اعمال می کرد و زنان را مجبور می کرد تا مشاغل مردانه تر را بپذیرند.
  2.   قوانین اسلام درباره ی لباس حکم میکند تا لباسها تمیز و مرتب باشند. برخی از لباس ها برای زنان و مردان ناپسند شمرده شده است.
  3. زنان تا زمان جنگ جهانی دوم شلوار نمی پوشیدند .
  4. تا اواخر قرن بیستم، در فرهنگ چینی کفش کوچکی را به عنوان زیبایی میپوشیدند، و این امر معمول بود که پای زنان را از سن کودکی به پا کند تا پای آنها را کوچک نگه دارد. با این حال، این تمرین به ثروتمندان محدود بود، زیرا پاهای زنان که تحت این روش بودند، چنان تغییری یافتند که در راه رفتن مشکل داشتند.
  5. در  فرهنگ عرب کفش ها پلید در نظر گرفته مد شدند زیرا آنها زمین را لمس می کنند، رحالی که پایین ترین قسمت بدن،پا می باشد
  6. رتبه و حرفه اجتماعی  در قرون قرون وسطی با رنگ لباس آنها نشان داده میشد : عارف قرمز رنگ بود، دهقانان قهوه ای و خاکستری ، و بازرگانان، بانکداران  به رنگ سبز بودند.
  7. در رم، لباس بنفش به طور انحصاری برای امپراتور و مأمورین محفوظ است و قدیمی ترین کفش چرمی را داشتند .
  8. هنگامی که یک نفر در حال عزاداری است ، باید لباس سیاه بپوشد. انتظار میرفت که بیوه ها ویکتوریا دو سال از پس از مرگ همسران خود، لباسهای عزاداری را پوشانند.
  9. هنگامی که یک نفر در حال عزاداری است ، باید لباس سیاه بپوشد. انتظار میرفت که بیوه ها ویکتوریا دو سال از پس از مرگ همسران خود، لباسهای عزاداری را پوشانند.

  10. امروزه، کیمونو تنها در مراسم بسیار رسمی در ژاپن، مورد استفاده قرار می گیرد، که ملزم به پوشیدن لباس های سنتی ژاپنی هستند.

نگاهی به تاریخچه ی پوشاک

در ادامه برخی دانستنی های جالب پوشاک که مربوط به تاریخچه ی پوشاک می باشد را که شاید تاکنون از آن اطلاعی نداشتید را بیان میکنیم .

لباس مورد علاقه شما چیست؟ شاید یک تی شرت و شلوار مردانه جین راحت یا یک ست لباس ورزشی مورد علاقه شما باشد و احتمالا گزینه های زیادی در کمد خود دارید، اما همیشه اینطور نبوده است. انسان ها حدود هزاران سال از پوست حیوانات برای محافظت و گرما برای خود لباس ساخته اند. این گونه لباس ها برای مدت طولانی وجود داشتند .

بعدها، مردم برای محافظت از خود در جنگ ها لباس پوشیدند. قهرمانان قرون وسطی دارای زره ​​های سنگین و کلاه ایمنی بودند.

سپس لباس های روزانه از الیاف طبیعی مانند پنبه، کتان، پشم و ابریشم ساخته شد و مردم برای رنگ کردن لباس از توت ها و گیاهان استفاده می کردند. آنها از زیپ یا دکمه استفاده نمیکردند .

هدف اصلی تولید پوشاک

دو هدف اصلی لباس : گرما و حفاظت بود، اما علاوه بر آن مردم از لباس استفاده می کردند تا نشان دهند که چه کسانی هستند. افراد برجسته و ثروتمند، لباس های فانتزی، روشن و رنگی و لباس های گرانبها را پوشیدند – و هنوز هم می پوشند .همچنین با استفاده از لباس نشان میدادند که کدام قبیله متعلق به آنهاست. بعنوان مثال :برخی قبایل افریقایی لباس های روشن رنگی داشتند.

این مورد را هنوز هم داریم. مثلا: رنگ لباس تیم ورزشی، لباس دریا نوردی، پرستاران، آتش نشان ها و پلیس ها. سرآشپزها پیراهن سرآشپز سفید یا سیاه است .

جالب است بدانید تا چند دهه پیش، اکثر مردم لباس خود را در خانه میدوختند اما، امروزه بیشتر لباس ها در کارخانجات و برخی اوقات از خارج از کشور وارد  می شوند. مردم در این کارخانه ها اغلب ساعت های طولانی در شرایط کار ی نامساعد کار می کنند. در برخی از نقاط جهان لباس بسیار گران است مانند لباس های بلوچی ایرانی که گاهی قیمت آنها بالا 10 میلیون میرسد.

مطالب مرتبط