پوشاک, مقالات

دانستنی های راه اندازی تولیدی مانتو

دانستنی های راه اندازی تولیدی مانتو

دانستنی های راه اندازی تولیدی مانتو

دانستنی های راه اندازی تولیدی مانتو که باید بدانید: شايد تصور کنید که مانتو اولین بار در ایران بوجود امده اما جالب است بدانيد؛ مانتو در حقيقت نخستين بار به پيراهن‌ هاي بلند و گشاد زنانه كه در كشورهاي اروپايي براي مجالس مهماني طراحي و دوخته مي‌شد، اطلاق شد.

و کم کم تغييراتي در طراحي آن بوجود آمد و امروزه در اين كشورها به رداهاي بلند و گشادي كه روي لباس‌هاي راحتي پوشيده مي‌شوند، مانتو گفته مي‌شود.

هدف تولید مانتو

مانتو از گذشته تا امروز: هدف از طراحي اين نوع پوشش اين بود كه بتوان براي كت و دامن‌هاي بلندي كه از متداول‌ ترين پوشش‌هاي زنانه بود، جايگزين مناسبي پيدا كرد.

اندازه آستين اين نوع پيراهن‌ها تا آرنج بود و سرآستين‌هاي چين‌دار بسيار زيبايي براي آنها طراحي مي‌شد.

قسمت جلوي رو دامني به سمت كناره‌ ها جمع مي‌شد تا دامن لباس نيز قابل ديدن باشد. دامن اين نوع پيراهن‌ها معمولا بلند بود و هنگام راه رفتن به صورت دنباله روي زمين كشيده مي‌شد؛ اما از آنجا كه راه رفتن با اين نوع دامن اغلب مشكل بود. به مرور زمان تغييراتي در طراحي اين نوع دامن‌ها ايجاد شد و پارچه‌هاي قلاب‌دوزي شده كه به انتهاي پاييني دامن متصل مي‌شدند، جايگزين دامن‌هاي بلند دنباله‌دار شد.

رسمی شدن مانتو

در اواخر قرن هجدهم ميلادي مانتو به عنوان يك پوشش متداول براي مكان‌هاي رسمي شناخته شد كه نخستين بار در دادگاه‌ها مورد استفاده قرار گرفت.

چرا نام مانتو برای این پوشش انتخاب شد ؟

دلايل متفاوتي درباره ی اینکه چرا به این لباس‌هاي بلند واژه مانتو اطلاق شده است، وجود دارد كه موافقان و مخالفان زيادي دارد، بسیاری براین باورند که مانتو اسم مانتو را به این علت به خود گرفته است که: Montua نام مكاني در كشور ايتالياست كه از مراكز مهم توليد نوعي پارچه ابريشمي گران‌ قيمت محسوب مي‌شود كه در دوخت مانتوهاي قديمي از آن استفاده مي‌شده است.

شايد انتخاب اين نام براي اين نوع پوشش زنانه برگرفته از محل توليد پارچه‌اي باشد كه نخستين بار براي دوخت مانتو از آن استفاده شده است؛ اما گروه دومی نیز میگویند مانتو واژه‌اي فرانسوي است كه از واژه فرانسوي Manteau به معني كت مشتق شده و جالب اين كه به همين دليل در گذشته به خياط‌هاي زنانه‌دوز، مانتودوز گفته مي‌شده است.

مانتو زنانه مدل آتنا | خرید مانتو زنانه | خرید اینترنتی مانتو زنانه | فروش عمده ی مانتو زنانه | مانتو اسپرت زنانه | برند اندیشه | تولیدی پوشاک اندیشه

دانستنی های راه اندازی تولیدی مانتو

قدمت مانتو

در نمايشگاه لباس موزه هنر مترو پوليتن، يك مانتوي پشمي قلاب‌دوزي شده و همچنين يك مانتوي ابريشمي به رنگ صورتي وجود دارد كه قدمت آن به سال 1708 ميلادي برمي‌گردد.

در گذشته به لباس‌هاي مجلسي بلند كه دنباله آن روي زمين كشيده مي‌شد، مانتو گفته مي‌شد.

به نظر مي‌رسد نام آنچه امروز در بسياري از كشورهاي اسلامي به عنوان مانتو از آن استفاده مي‌شود نيز برگرفته از نام همين لباس‌هايي باشد كه قدمتي كهن در تاريخ كشورهاي اروپايي دارد.

اگرچه پس از قرن نوزدهم ميلادي با توجه به اين كه پوشيدن مانتو به شكل سنتي و متداول آن در گذشته مرسوم نبود. افرادي كه به عنوان مانتو دوز در دوخت لباس زنانه تخصص داشتند، به عنوان خياط لباس‌هاي زنانه‌ در اين حرفه به فعاليت مشغول بودند. اما همچنان در هريك از شهرهاي اروپايي و آمريكايي حداقل يك فروشگاه بزرگ به عنوان محل اشتغال مانتودوزها براي فروش مانتو و كلاه زنانه اختصاص يافته بود و به همين علت بيشتر خانم‌هايي كه در زمينه دوخت لباس زنانه تخصص داشتند نيز به عنوان مانتودوز در آن جوامع شناخته شده بودند.

با تغييرات و تحولات چشمگيري كه در سبك لباس‌پوشيدن افراد به وجود آمد، محدوديت‌هاي بسياري در اين زمينه ايجاد شد و لباس سنتي بتدريج به دست فراموشي سپرده شد و تنها ردپايي از آنها در موزه‌هاي هنري بزرگ به جاي ماند، پس از آن افرادي كه در دوخت لباس‌هاي زنانه تخصص داشتند، عنوان جديدي را براي خود انتخاب كرده‌اند و از آن پس به آنها خياط زنانه‌دوز گفته شد.

مشخصات و ویژگی های پارچه مانتویی برای تولیدی

 توجه به مشخصات و ویژگی های پارچه مانتویی و مدل آن از جمله مسائلی است که همواره ذهن بانوان را درگیر خود کرده است.

تیپ ظاهری و پوشش افراد تا حدودی نشان دهنده شخصیت و نحوه تفکر افراد است.

در کشور ما آنچه از پوشش بانوان در اولین نگاه به چشم می آید، مانتو و یا چادر یک خانم است. مانتو، یکی از پر کاربردترین لباس ها در ایران است که قابلیت زیادی در زمینه های مختلف از تولید پارچه و طراحی مدل گرفته تا زمینه فروش دارد.

در بحث مانتو و پارچه مانتویی می توان به انواع مدل ها، استایل ها، دوخت ها و غیره پرداخت.

عموم مردم، پارچه را با صفاتی مانند: پارچه ی کشی، لطیف، زبر، نخی، ضخیم، نازک و… می شناسند. این صفات را با زبانی ساده، یه صورت دقیق تر بررسی می کنیم.

1- پارچه های کشی و غیرکشی :

پارچه مانتویی می تواند تخت بافت یا به اصطلاح تار و پودی باشد.

این نوع پارچه کش نمی آید. پارچه های کشی مانتویی، در دو نوع موجود هستند: در عرض کش یا کش در یک جهت، تمام کش و یا کشی در دو جهت.

کشی بودن پارچه در بدن نما بودن مانتو نقش بسزایی دارد. مشکل عمده پارچه های کشی مربوط به بعد از شستشو است.

پارچه های کشی ممکن است، دچار آبرفت و تنگی مانتو شوند.

مزیت اصلی پارچه کشی این است که چروک نمی شود.

2- زیر دست پارچه :

هر فردی برای خرید پوشاک، ابتدا آن را لمس می کند. حس لامسه خریدار، نقش مهمی در فرآیند خرید دارد، اگر پارچه مانتو زیر دست خوبی نداشته باشد، سال ها در ویترین مغازه ها باقی خواهد ماند.

لطافت و زبری پارچه مربوط به همین قسمت می شود.

3- میزان چروک پذیری پارچه:

 مشغله فراوان افراد در این روزها سبب می شود که فرصت کمی برای کارهایی همچون اتو کشیدن داشته باشند. افراد در هنگام خرید، ابتدا گوشه ای از مانتو را در دست می فشارند تا میزان چروک پذیری پارچه را بسنجند.

4- ضخامت پارچه:

ضخامت پارچه انتخابی متناسب با فصل و آب و هوا تغییر می کند، مثلا در زمستان و هوای سرد مانتوهایی با پارچه فوتر، پشمی و خزدار مورد توجه هستند.

پارچه های مناسب برای مانتوی تابستانی انواع گوناگونی دارند که در بین عموم به پارچه های نخی و نازک معروف هستند.

5- ساده، رنگی یا طرح دار بودن پارچه:

برای مانتوهای رسمی، اکثر خانم ها به دنبال پارچه های ساده و تمام رنگی هستند، در ایران اغلب رنگ های تیره، همچون مشکی، سرمه‌ای و طوسی برای مانتو محبوب تر هستند.

اکثر نوجوانان و جوانان نیز به دنبال مانتوهایی با رنگ های شاد، با پارچه هایی طرح دار و چاپی هستند، جدا از چاپ طرح های فرهنگی با مضمون سنتی – ایرانی می تواند برای دختران جذاب باشد.

6- نوع الیاف پارچه:

اگر صاحب یک تولیدی پوشاک کوچک یا بزرگ هستید، لازم است که به صورت حرفه ای در مورد الیاف طبیعی و مصنوعی، انواع، روش تشخیص و کاربرد مصرف هر کدام اطلاعاتی داشته باشید.

7- عرض پارچه:

مقدار عرض پارچه در چیدمان الگو استفاده بیشتر از پارچه کاهش ضایعات و دورریز بسیار مهم است، اکثر پارچه های مانتویی عرض ١۵٠ سانتی متر دارند که برای انواع الگوهای ایده‌آ‌ل ترین عرض محسوب می شود.

8- متراژ هر طاقه پارچه:

یکی از سوالات خریداران عمده پارچه متراژ هر توپ پارچه برای تعیین مقدار خرید است.

متراژ پارچه در مبحث برشکاری و میز برش نیز اهمیت دارد. بیش از ٩٠ درصد پارچه های مانتویی به صورت طاقه های رولی هستند.
پارچه های مانتویی خارجی بر حسب یارد هستند. هر یارد معادل  ٩١/۴۴ سانتی متر است.

در بازار اکثر پارچه فروشی ها و عمده فروشان، هر یارد را ٩٠ سانتی متر در نظر می گیرند.

پارچه های مانتویی ایرانی معمولا ۴٠، ۵٠ و ۶٠ متری هستند. البته اکثر کارخانه های تولیدکننده، تمایل به طاقه پیچی ۵٠ متری دارند.

هر رول پارچه مانتویی خارجی نیز ۵٠ یارد است.

9- رنگ پارچه و کیفیت ثبات آن در شستشو:

برای موفقیت در شغل تولید مانتو و پوشاک در نظر گرفتن سلایق عمومی بسیار مهم است.

اگر بهترین پارچه مانتویی را به کار ببرید، اما رنگ مناسبی را انتخاب نکنید، در زمینه فروش دچار مشکل خواهید شد.
همچنین کیفیت رنگ پارچه و ثابت بودن آن نیز بسیار مهم است. در مورد کیفیت چاپ و رنگ پارچه حتما از عمده فروشان و کارخانجات نساجی سوال کنید.

10- قیمت انواع پارچه مانتویی

یکی از اصول تجارت، قیمت کالا است که باید به آن توجه کنید.

درنتیجه اینکه شما باید بدانید برای چه قشری از جامعه قصد تولید مانتو دارید؟

قصد دارید با برند خود مانتو تولید کنید؟

بحث قیمت برای مانتو فروشی های همکار شما و مشتریان آن ها مطرح است؟

برای رقابت در فروش ناگزیر هستید که ارزان ترین پارچه ها را تهیه کنید؟

ارزان ترین نوع پارچه برای مانتو چه پارچه ای است؟

معرفی منبع:

تولیدی پوشاک اندیشه، برند برتر فروش عمده ی لباس در مشهد و ارائه دهنده ی انواع تیشرت شلوار مردانه و زنانه، انواع ست خانوادگی، ست کت پیژامه ی مردانه، لباس راحتی مردانه و زنانه، لباس خواب مردانه، لباس ورزشی مردانه و زنانه، سارافون زنانه، تاپ شلوارک زنانه و مردانه و… می باشد.

مطالب مرتبط