پارچه شناسی, مقالات

خواص شگفت انگیز الیاف آلپاکا

خواص شگفت انگیز الیاف آلپاکا

خواص شگفت انگیز الیاف آلپاکا

در ابتدای بحث در مورد خواص شگفت انگیز الیاف آلپاکا ، باید بگویم فیبر آلپاکا به طور طبیعی ضد آب و مقاوم در برابر آتش است و دارای چربی طبیعی می باشد ، بنابراین می توان یک نخ کاملا طبیعی الاستیک را برای بافتنی آماده نمود.از پشم گوسفند Alpaca محصولات مختلفی اعم از پوشاک بسیار ساده و ارزان ، توسط افراد بومی و شرکت های پیشرفته ی صنعتی تولید و در عرصه ی مد و فشن رقابت تنگاتنگی با سایر محصولات دارد.

پشم آلپاکا,خواص شگفت انگیز الیاف آلپاکا

کاربرد الیاف آلپاکا

به دلیل خواص شگفت انگیز آلپاکا، از آن برای تولید همه ی انواع پوشاک استفاده می شود به طور کلی باید گفت که  آنچه افراد بومی تولید می کنند و آنچه در کارخانجات و شرکت های پیشرفته تولید می شود نمونه هایی از محصولات آلپاکاست . اما عمده فروشی پوشاک اندیشه در مشهد ، باز به صورت جزئی مواردی از کاربرد های این الیاف را در صنعت پوشاک یاد آور خواهد شد .

  1. انواع پوشاک زمستانی مردانه و زنانه مانند : سوئیشرت شلوار ، هودی و شلوار ، پالتو و…
  2. لباس ورزشی مانند: کاپشن شلوار مردانه
  3. انواع لباس خواب مردانه و زنانه : کاربرد الیاف و پارچه های پشمی در تولید لباس خواب به نسبت به سایر پارچه ها کمتر است.
  4. لباس کار و لباس محافظ بدن ( به دلیل گرمی و دوام پشم )
  5. از ترکیب پشم با سایر الیاف برای تمام فصول سال می توان پارچه هایی مناسب آن فصل داشت.

فیبر Alpaca چیست؟

فیبر Alpaca موهایی است که از یک آلپاکا جمع شده‌است. آلپاکا یک حیوان لاملا است ، اما معمولاً جلبکهای کوچک از شترهای کوچکتر خود کوچکتر هستند. دو نژاد ( هوکایا و سوری ) مختلف آلپا وجود دارد و هر کدام نوع متفاوتی از نخ را تولید می کنند.
تمام الیاف پشمی آلپا به دلیل قطر کوچک هر رشته فیبر، بسیار نرم هستند. فیبر آلپاکا به دلیل جیب هوا در فیبر پنج برابر گرم‌تر و قوی‌تر از پشم گوسفند است که این امر به آن اجازه می‌دهد تا به دام بیفتد و گرمای بیشتری داشته باشد. الیاف Alpaca از نظر طبیعت نرم و بادوام بسیار لوکس می‌باشند و همین دلیل از این پشم در تولید لباس زمستانی بسیار استفاده می‌شود.

خواص شگفت انگیز الیاف آلپاکا

 

 

ویژگی های پشم آلپاکا

  1. پشم گوسفند Alpaca بسیار نرم و گرم است.
  2. ضد حساسیت و تقریباً کاملاً ضد آب می باشد.
  3. این الیاف سازگار با محیط زیست ، بادوام و طبیعی هستند.
  4. الیاف Alpaca توخالی هستند ، بنابراین گرمای بیشتری را به دام می اندازند و به طور طبیعی آب را دور می کنند و هرگز اجازه نمی دهند رطوبت روی پارچه بماند. آب توسط گرمای فیبر آلپا تبخیر می شود. جذب رطوبت یکی از دیگر خواص شگفت انگیز الیاف آلپاکا است.
  5. محصولاتی که از فیبر آلپا تولید می‌شود لوکس و سبک وزن هستند.

نکته :

حال که خواص شگفت انگیز الیاف آلپاکا را ذکر کردیم گفتنی است که یکی از معایب پشم این است که پشم تا 50٪ از وزن خود رطوبت جذب و یک نقطه اشباع برای این پارچه وجود دارد. متأسفانه پشم اشباع شده باعث به وجود آمدن عرق در کنار پوست است. و باعث ناراحتی ، بو و افزایش احتمال تاول می‌شود/

میکرون چیست؟

میکرون اندازه گیری طول معادل یک میلیونم متر است. از این واحد اندازه گیری برای اندازه گیری عرض یک فیبر آلپاکا برای تعیین نرمی و ظرافت آن استفاده می شود.

الیاف کوتاه ، 32 میکرون + (برای نمدی استفاده می شود)

برای مرجع ، اندازه گیری موهای للاما بین 55 تا 65 میکرون و موی انسان حداقل 100 میکرون است. این پنج برابر ضخیم تر از الیاف آلپاکا است!

آیا پشم گوسفند alpaca از پشم گوسفند معمولی گرمتر است؟

بله ، آلپاکا نسبت به پشم گوسفند گرمتر است. الیاف Alpaca کاملاً توخالی است ، در حالی که پشم گوسفند فقط حاوی جیب هوا است. تقریباً مانند خز خرس قطبی هر دو فیبر به هوا اجازه می‌دهند سطح را نفوذ داده و برای یک تجربه پوشیدن گرم در داخل گرفتار شوند. Alpacas به دلیل فضای اضافی توخالی موجود در فیبر نسبت به پشم مزیتی دارد. این فضای اضافی ظرفیت حرارتی بیشتری ایجاد می کند و به هوای گرم بیشتری اجازه می دهد تا نساجی را پر کرده و گرمای بیشتری نسبت به همتای پشم گوسفند خود تأمین کند.

از بین بردن لانولین پشم و پیامد های آن

برخی از خطوط لباس پشمی اکنون با “فوق شستشو” پشم برای از بین بردن لانولین و میله ها ، پارچه های خود را ارتقا می بخشند. طبق مواد شیمیایی نساجی: داده ها و واقعیت های محیطی ، پشم فوق شسته شده با رزین های مصنوعی (پلی آمید / اپیکلروهیدرین یا پلی اورتان) درمان می شود. این روش می تواند شامل مواد شیمیایی مانند کلر و اسید هیپوکلروز ، اسید سولفوریک ، هیپوکلریت سدیم ، نمک های فلز قلیایی اسید دیکلرویزوسیانوریک (DCCA) و یک عامل مرطوب کننده پایدار اسید باشد. همانطور که انتظار می رود ، این روند کلرزنی برای پشم مشکلات زیست محیطی زیادی ایجاد کرده است.

شستشوی الیاف آلپاکا

پشم Alpaca قابل شستشو نیست ، زیرا این فرایند می تواند به پشم آسیب برساند. پوشاک Alpaca همیشه باید با دست شسته شود.

لباس آلپاکا خود را با صابون پشمی ملایم در یک حوضچه خیس کنید.

بعد از خیس شدن مواد ، به آرامی شستشو کنید.

آب اضافی را از بین ببرید ، اما آن را به هم نچسبانید تا شکل خود را از دست ندهد

لباس را مچاله نکنید و به همان حالت خودش پهن کنید تا خشک شود .

عمده فروشی پوشاک اندیشه ، موضوع خواص شگفت انگیز الیاف آلپاکا را به اشتراک گذاشت امیدواریم مفید واقع شده باشد.

مطالب مرتبط