پوشاک, مقالات

ترفند های ست کردن رنگ لباس

ترفند های ست کردن رنگ لباس

ترفند های ست کردن رنگ لباس

ترفند های ست کردن رنگ لباس چیست؟ گاهی هنگام پوشیدن لباس برای یک میهمانی یا یک قرار کاری در مورد ست کردن اصولی رنگ لباس دچار تردید میشویم ، مخصوصا اگر با یک طراح لباس یا کسی که در زمینه ی رنگ شناسی آگاهی کاملی دارد قرار داشته باشیم، اما با شناخت رنگ‌ ها و خواص فیزیکی آن‌ ها و تقویت دانش رنگ شناسی ، می‌توانید سلیقه خود را در ترکیب رنگ لباس‌ها بهبود ببخشید .

ترفندهای ست کردن رنگ لباس,چکونه لباس‌هایمان را با یکدیگر ست کنیم

هماهنگ گردن رنگ لباس‌ها را در چند مرحله و به سادگی انجام دهید:

 چرخه رنگ را بشناسید: 

چرخه ی رنگ نموداری است که که تصویر مناسبی از جایگاه هر رنگ و ارتباط رنگ‌ها با یکدیگر را نشان می‌دهد.

چرخ رنگ از سه قسمت تشکیل شده است:

رنگ‌های اصلی شامل قرمز و زرد و آبی، رنگ‌های ثانویه شامل نارنجی و سبز و بنفش که از ترکیب دو رنگ اصلی به وجود می‌آیند و رنگ‌های مرتبه سوم که از ترکیب رنگ‌های اولیه و ثانویه به وجود می‌آیند مانند زرد-نارنجی، آبی-سبز و … .

سه رنگ اصلی را میتوانید با هم بپوشید:

سه رنگ اصلی یعنی قرمز و زرد و آبی را می توانید همزمان در لباس‌ها به کار ببرید.

این ایده که به آن هارمونی رنگ می‌گویند ترکیبی متعادل و چشم‌نواز از سه رنگی اصلی به صورت خالص است که البته نسبت ترکیب این سه رنگ باید برای زرد و آبی و قرمز به ترتیب یک به دو به سه باشد.

هرچند این ترکیب از اساسی‌ترین ترکیب‌ها در دنیای هنر است و هرگز کهنه نمی‌شود ولی چنین ترکیب چشمگیری بیشتر برای کودکان و نوجوانان مناسب است .

افراد بالغ ترجیحا نباید از سه رنگ اصلی خالص در کنار هم استفاده کنند. اما استفاده از یک یا دو رنگ اصلی با هم مشکلی به وجود نمی‌آورد مثل زرد و قرمز یا آبی و قرمز.

ست کردن رنگ لباس/رنگ های اصلی/ست کردن رنگ های اصلی

ترفند های ست کردن رنگ لباس

رنگ‌های متضاد را با هم بپوشید:

یکی از اساسی‌ترین روش‌ها در ترکیب رنگ لباس استفاده از رنگ‌های مکمل و متضاد در کنار هم است.

رنگ‌ های مکمل به رنگ‌هایی گفته می‌شود که در چرخ رنگ در مقابل هم قرار می‌گیرند مانند بنفش خالص و زرد خالص، سبز و قرمز و یا نارنجی و آبی.

رنگ‌های مکملی که از نظر روشنی و غلظت در یک درجه باشند در کنار هم زیبا دیده می‌شوند.

ست کردن اصولی رنگ لباس/رنگ های متضاد/ست کردن رنگ های متضاد

ست کردن اصولی رنگ لباس – ترفند های ست کردن رنگ لباس

همرنگ بپوشید:

استفاده ار رنگ‌هایی که در چرخ رنگ در مجاورت هم قرار می‌گیرند استایل تک‌رنگ یا هم‌خانواده را شکل می‌دهد.

به طور مثال استفاده از فیروزه‌ای و لاجوردی در کنار هم که رنگ‌های هم‌خانواده هستند هماهنگی زیبایی در لباس‌ به وجود می‌آورد.

کافی است رنگی را که دوست دارید در چرخ رنگ انتخاب کنید و رنگ‌های مجاور آن را مشاهده کنید ، مثلا قرمز با صورتی یا نارنجی هماهنگی دارد و می‌توانند رنگ لباس‌های شما را تشکیل دهند.

هماهنگی اصولی رنگ لباس/رنگ های مکمل/رنگ های مکمل را باهم بپوشید

هماهنگی اصولی رنگ لباس – ترفند های ست کردن رنگ لباس

 هماهنگی اصولی رنگ لباس با پوشاک اندیشه

 رنگ‌های سرد و گرم را بشناسید

 رنگ‌های گرم مثل قرمز و نارنجی و زرد در یک طرف چرخ رنگ و رنگ‌های سرد مثل آبی و سبز و بنفش در طرف دیگر آن قرار می‌گیرند.

سردی و گرمی هر رنگ از رنگ‌هایی که از آن تشکیل شده نشات می‌گیرد ، مثلا اگر بنفش را با قرمز مخلوط کنید گرم می‌شود و اگر با آبی مخلوط کنید سرد خواهد بود ، برای داشتن لباس‌هایی هماهنگ‌تر و ساده‌تر رنگ‌های گرم را با رنگ‌های گرم و رنگ‌های سرد را با رنگ‌های سرد بپوشید.

هماهنگی اصولی رنگ لباس/رنگ های سرد و گرم

ست کردن اصولی رنگ لباس – ترفند های ست کردن رنگ لباس

رنگ‌های خنثی و رنگ‌های زمین را بشناسید

 رنگ‌های خنثی و رنگ‌های زمین در چرخ رنگ یافت نمی‌شوند، این رنگ‌ها رنگ‌ها تیره‌ای هستند که در خود مقدار زیادی خاکستری دارند و جلوه رنگی زیادی ندارند. کلیه طیف‌ های قهوه‌ای، سفید، خاکستری، مشکی و بژ در این دسته قرار می‌گیرند.

رنگ‌های زمین رنگ‌هایی هستند که در عناصر موجود در زمین مثل سنگ و خاک و گیاهان دیده می‌شوند مثل زرشکی، خاکی و سبز ارتشی.

اما این رنگ‌ها کسل کننده نیستند و در استایل لباس نقش مهمی دارند و شناخت این رنگ‌ها، رنگ خنثای محبوب شما و رنگ‌هایی که با این رنگ خنثی هماهنگ هستند اهمیت زیادی دارد.

به طور مثال رنگ‌های خنثای سرد مثل خاکستری و سرمه‌ای با رنگ‌های سرد مثل صورتی و آبی هماهنگی بیشتری دارد.

 استایل تک رنگ را امتحان کنید

 انتخاب همه لباس‌ها از یک رنگ مثلا سرتاپا سیاه یا سرتاپا سفید از شیوه‌های کلاسیک استایل لباس است  ، اگر چنین تیپی را می‌پسندید باید دقت کنید، چون ممکن است ظاهر کسل کننده‌ای پیدا کنید ، از طرف دیگر پیدا کردن لباس‌هایی که عینا هم رنگ باشند کار ساده‌ای نیست ؛ برای جذاب‌تر کردن استایل تک‌رنگ بهتر است از یک یا دو عنصر رنگی استفاده کنید.

 رنگ‌های خنثی را امتحان کنید

لباس‌هایی که رنگ خنثی دارند پایه و اساس کمد لباس شما هستند ، این لباس‌ها با هر رنگی هماهنگ می‌شوند اما باز هم باید در ترکیب این لباس‌ها دقت کافی داشته باشید ؛ به طور مثال شلوار جین آبی یک لباس با رنگ خنثی به شمار می‌رود ولی هر طیفی از این سویشرت و شلوار را با رنگ خاصی می‌توانید هماهنگ کنید.

میان خاکستری یا قهوه‌ای باید رنگی را که بیشتر با پوست شما هماهنگ است انتخاب کنید.

با اکسسوری‌ها به استایل خود رنگ دهید

اگر هنوز در ترکیب رنگ لباس‌ها تازه کار هستید و از انتخاب رنگ‌های مختلف برای لباس‌های خود می‌ترسید لازم نیست ریسک کنید ،در مراحل اولیه آشنایی با رنگ‌ها و ترکیب آن‌ها از اکسسوری  شروع کنید.

از انتخاب کیف و کفش و کمربند و سویشرت رنگی شروع کنید، رنگ‌های مختلف را امتحان کنید و ببینید که کدام رنگ با دیگری هماهنگی بیشتری دارد تا به تدریج در ترکیب رنگ‌ها ماهر شوید و سراغ‌ لباس‌ها بروید.

این مطلب توسط تولیدی و عمده فروشی پوشاک مشهد اندیشه تهیه شده است ، اندیشه برند برتر پوشاک راحتی و اسپرت در ایران می باشد .

چگونه رنگ لباس هایمان را با هم هماهنگ کنیم- هماهنگ کردن رنگ لباس

چگونه رنگ لباس هایمان را با هم هماهنگ کنیم : گاهی اوقات دشوار است بدانیم کدام رنگ را با پیراهن سبز یا دامن آبی بپوشیم ،اما قوانین قطعی وجود دارد که حکم میکند کدام رنگ بهتر از دیگر رنگ هاست ، خیلی از ما به این قوانین اهمیت نمیدهیم و در پوشش از آن ها استفاده نمیکنیم ولی  بهتر است اصول اولیه را بیاموزیم .

 1-رنگ های خود را بشناسید

از چرخه ی رنگی استفاده کنید همه ی رنگ های چرخ های ما می گویند که چگونه بهترین ترکیب رنگ ها را برگزینیم . ترکیب رنگ خاصی در چرخه رنگ است که برای هر چشمی زیبا است .

چگونه رنگ لباس هایمان را با هم هماهنگ کنیم/چرخه ی رنگ

ترفند های ست کردن رنگ لباس

رنگ های اولیه رنگ قرمز، زرد و آبی هستند که برای ایجاد رنگ های ثانویه استفاده می شود. رنگ های ترجیحی با مخلوط کردن رنگ های اولیه و ثانویه با یکدیگر ایجاد می شوند.

  • رنگ های گرم : رنگ نارنجی، قرمز، زرد و غیره و رنگ های سرد : سبز، آبی و بنفش هستند. ترکیب کردن رنگ های گرم با رنگ های گرم و رنگ های سرد با رنگ های سرد می تواند راه خوبی برای ایجاد توانزن و هماهنگی رنگ ها باشد .
  • رنگ های سفید، سیاه و خاکستری رنگ های خنثی هستند (و برای  ایجاد هماهنگی لباس ها بسیار مهم هستند).
  • رنگ های تیره و روشن ، رنگ های روشن هنگامی که یک به رنگ ، رنگ سفید به آن افزوده شود ، روشن نامیده میشود  و زمانی یک رنگ را تیره مینامیم که  رنگ سیاه به آن اضافه شده باشد ، هنگامی که رنگ لباس را هماهنگ میکنید، باید بدانید که چگونه رنگها، رنگ های روشن و تیره چه ارتباطی با هم دارند .

 2- از رنگهای تکمیلی تا آنجا که ممکن است استفاده نکنید

رنگ های تکمیلی رنگهایی هستند که بر یکدیگر متمرکز شده و روی چرخه مخالف یکدیگر هستند (به عنوان مثال، نارنجی و آبی) ، یادتان باشد این رنگ ها مکمل یکدیگر هستند و این بدان معنی نیست که آنها مکمل شما هستند!  البته  شما لازم نیست که به طور کامل از رنگهای تکمیلی جلوگیری کنید، به ویژه اگر شما یک کمدین جسور و مطمئن هستید.

یک روش خوب برای استفاده از رنگ های تکمیلی برای ایجاد یک اثر خوب این است که یک رنگ مکمل را با یک رنگ متضاد کمرنگ تر ست کنید . به عنوان مثال، یک لباس آبی سلطنتی با یک شال و کفش کم رنگ طلایی جفت می شود.

رنگ های تکمیلی

ترفند های ست کردن رنگ لباس

 3-از رنگ های مشابه استفاده کنید

این ها رنگ هایی هستند که در چرخه رنگی کنار یکدیگر قرار میگیرند ، مانند سبز و زرد و یا قرمز و نارنجی، که در کنار یکدیگر قرار دارند.

یک نمونه از استفاده رنگ های مشابه : یک لباس قرمز با جواهرات طلایی و کفش های صورتی می باشد. سعی کنید هیچوقت بیشتر از 3 رنگ مشابه در یک لباس استفاده نکنید در مثال فوق شما 3 رنگ مشابه (صورتی، قرمز، طلایی) استفاده کرده اید، بنابراین نباید به آن رنگ نارنجی یا بنفش نیز اضافه کنید.

رنگ های مشابه

ترفند های ست کردن رنگ لباس

 4-از رنگ های اولیه استفاده کنید

رنگ های اولیه قرمز، آبی و زرد هستند. این رنگ ها برای ترکیب شدن بسیار سخت هستند ، مگر اینکه واقعا شجاع باشید .

رنگ های اولیه

ترفند های ست کردن رنگ لباس

 5-رنگ های خاص را با هم ترکیب نکنید

بعضی از رنگها با وجود سادگی به معنای ترکیب کردن آن ها نیستند، با این حال مردم هنوز هم اشتباه می کنند  سیاه ممکن است با همه چیز بکار برود، اما دو رنگ وجود دارد که نباید آن را با مشکی هماهنگ کنید ، سورمه ای و قهوه ای را جفت نکنید.

سفید و کرم نیز با هم همخوانی ندارند، ولی (کرم و قهوه ای، بسیار با هم هماهنگ می شوند). قهوه ای و خاکستری هم با هم همخوانی ندارند. آنها هر دو بیش از حد خنثی هستند .

رنگ های اولیه

ترفند های ست کردن رنگ لباس

منبع :

تولیدی پوشاک اندیشه برند برتر پوشاک مردانه و زنانه ، تولید کننده ی لباس ست مردانه و زنانه ، لباس راحتی مردانه و لباس ورزشی مردانه و زنانه .

مطالب مرتبط