پارچه شناسی

انواع پارچه چهارخانه

انواع پارچه چهارخانه,پارچه پیچازی,پارچه تارتان

انواع پارچه چهارخانه

پارچه‌های چهارخانه یکی از انواع قدیمی‌ترین پارچه‌هاست و البته جزء محبوب‌ترین انواع پارچه‌ها. تقریبا همه ما دست کم یک دست لباس چهارخانه داریم. آیا می‌دانستید پارچه‌های چهارخانه نیز انواع متعددی دارد؟ برای آشنایی با انواع پارچه چهارخانه همراه ما باشید.

معرفی انواع پارچه چهارخانه,تولیدی پوشاک اندیشه

آشنایی با انواع پارچه چهارخانه

مبدأ اصلی انواع پارچه چهارخانه کشور استکاتلند است که اولین بار توسط tomas berbery به بازار پارچه معرفی شد. البته پارچه‌ چهارخانه ابتدا مخصوص خاندان سلطتنی اسکاتلند بود و این خاندان با این لباس‌های چهارخانه شناخته می‌شدند اما با رونق گرفتن صنعت پارچه و اختراع انواع دستگاه‌های نساجی به مردم عادی نیز اجازه داده شد تا ازین پارچه‌ها استفاده کنند.

پارچه‌های چهارخانه خیلی سریع به اوج محبوبیت خود رسیدند و در بازار و در بین مردم رواج پیدا کردند و تا همین امروز نیز می‌بینید که این پارچه‌ها ترند بوده و بسیار استفاده می‌شوند. در ادامه معروف‌ترین انواع پارچه‌های چهارخانه در بازار را معرفی خواهیم کرد.

در اینجا شما را با انواع پارچه در بازار رنگارنگ پارچه‌ها آشنا خواهیم کرد، با ما همراه باشید:

پارچه چهارخانه tartan ( تارتان )

یکی از محبوب‌ترین انواع پارچه‌های چهارخانه، پارچه چهارخانه تارتان است. پارچه تارتان پارچه‌ای است بسیار محبوب که پیش از اینکه بین مردم محبوب شود پارچه‌ای مخصوص خاندان سلطنتی اسکاتلند و بعد آن پارچه محبوب خانوده‌های ثروتمند بوده است که در استایل کالج توسط جوانان بسیار مورد استفاده است.

پارچه چهارخانه تارتان جزء پارچه‌های چهارخانه پرطرفدار است و اغلب جنس آن نیز از پشم می‎‌باشد. این پارچه از خطوط عمودی و افقی تشکیل شده که در برخورد باهم مربع‌ها را می‌سازند و مربع‌ها نیز ترکیبی از رنگ افقی و عمودی هستند.

همانطور که گفته شد جنس آن از پشم است اما امروزه جنس‌های نازک‌‌تری از پارچه چهارخانه تارتان تولید می‌شود که برای فصل تابستان و بهار مناسب است. هم آقایون و هم خانوم‌ها می‌توانند ازین پارچه استفاده کنند.

پارچه چهارخانه تارتان از انوع پارچه‌ چهارخانه‌ است که بنا به سلیقه شما هم می‌تواند در استایل کلاسیک و هم در استایل اسپرت به کار برده شود. این پارچه در طراحی کاکشن‌های مختلف توسط طراحان بسیار استفاده می‌شود.

انواع پارچه چهارخانه,پارچه تارتان, پارچه tartan,معرفی انواع پارچه چهارخانه,انواع پارچه چهارخانه در بازار

پارچه چهارخانه glenplaid ( گلن پلَد )

پارچه چهارخانه glen plaid  یکی دیگر از انواع پارچه چهارخانه است. این پارچه چهارخانه بافت جناغی دارد که به وسیله دو رنگ زرد و یا قرمز تکیل می‌شود. رنگ غالب این پارچه چهارخانه سفید، سیاه و خاکستری است و جنس آن به دلیل پشمی بودن بیشتر مناسب فصل سرد است.

اگر به دنبال استایلی اصیل و کلاسیک هستید و می‌خواهید باوقار و شیک به نظر برسید پیشنهاد می‌کنیم تا ازین پارچه چهارخانه استفاده کنید. ازین پارچه در دوخت انواع کت، پالتو، کت و شلوار زنانه استفاده می‌شود که استایلی کلاسیک امروزی به شما می‌بخشد.

انواع پارچه چهارخانه,پارچه glenplaid ( گلن پلَد ),معرفی انواع پارچه چهارخانه

پارچه چهارخانه gingham ( گینگهام )

این پارچه چهارخانه جزء انواع پارچه چهارخانه ساده است و اغلب از جنس نخ ظریف و کتان تهیه می‌شود و یا از نخ‌های ضخیم‌تر کتان و پنبه. ترکیب رنگی پارچه چهارخانه گینگهام یک ترکیب رنگ دوتایی است که در امتداد آن از تناژ رنگ خاکستری استفاده شده است.

از این پارچه در طراحی کافه، طراحی دکوراسیون منزل، پرده، رومیزی و زیرانداز پیک نیک استفاده می‌شود. اما این تصور را نداشته باشید که برای استفاده از لباس مناسب نیست بلکه بافت‌های ظریف‌تر این پارچه یک انتخاب عالی برای دوخت انواع پیراهن بهار و تابستانه است.

اگر دوست دارید استایلی باانرژی، جذاب و بانمک و دوست داشتنی برای خود بسازید از پارچه چهارخانه گینگهام کمک بگیرید و برای خود پیراهن و لباس‌هایی با پارچه چهارخانه گینگهام بدوزید.

انواع پارچه چهارخانه,پارچه gingham ( گینگهام ),پارچه چهارخانه شیک,پارچه چهارخانه گینگهام,پارچه گینگهام

برای مطالعه بیشتر: نحوه ی تشخیص کیفیت پارچه ی کتانی

پارچه چهارخانه houndstooth ( پیچازی )

به این پارچه در زبان فارسی پیچازی گفته می‌شود. این پارچه چهارخانه جزء قدیمی‌ترین انواع پارچه چهارخانه در بازار پارچه است. بافت این پارچه از دو رنگ سفید و سیاه است اما امروزه رنگ‌های دیگری نیز دارد.

پارچه چهارخانه پیچازی نیز از اسکاتلند رواج پیدا کرد و اوج محبویت آن در دهه 1930 بود. امروزه ازین پارچه در دوخت انوع شال، انواع شومیز و پیراهن زنانه استفاده می‌شود.

جنس پارچه چهارخانه پیچازی در گذشته اغلب از پشم بود و یک پارچه زمستانه به حساب می‌آمد اما امروزه با تراکم کمتر جنس نازک‌تری ازین پارچه تولید می‌شود.

پارچه چهارخانه madres ( مدرس )

این پارچه چهارخانه بافتی ظریف و سبک دارد و از نخ پنبه‌ی ظریفی نیز تهیه می‌شود. برخلاف پارچه‌های دیگر که از غرب اروپا وارد دنیای رنگی پارچه‌ها شدند، این پارچه‌ها از هندوستان به اروپا و بعد از آن به کل جهان صادر شدند.

بافت نرم و سبک این پارچه آن را مناسب برای فصول گرم کرده است که از آن در دوخت انواع لباس تابستانه زنانه و مردانه، شلوار مردانه تابستانی، شلوار زنانه تابستانی، شلوارک تابستانه زنانه، شلوارک تابستانه مردانه، تونیک، مانتو تابستانه و… استفاده می‌شود.

این پارچه‌ها انواع مختلفی دارد و با چهل تکه دوزی که دارند رنگ‌های متنوعی ایجاد کرده‌اند. استفاده ازین پارچه‌ها را از دست ندهید.

پارچه مدرس,انواع پارچه چهارخونه,

پارچه چهارخانه tattersall ( تات‌سل )

پارچه‌ای با خطوط ریز و نزدیک بهم. در بافت این پارچه از سه رنگ استفاده شده است. رنگی برای زمینه، یک رنگ برای مربع‌های بزرگ و رنگ سوم نیز برای خطوط عمودی و افقی. در این طرح مربع‌‌های ریز در دل مربیع‌های درشت قرار دارند.

جنس پارچه اغل از کتان و فلانل ایت که برای سرویس خواب، کیف و کفش کاربرد زیادی دارد. معمولا زمینه پارچه‌ها روشن است که خطوط تیره طرح چهارخانه آن را تشکیل می‌دهند.

انواع پارچه چهارخانه, پارچه tattersall

پارچه چهارخانه Windowpane  ( پنجره‌ای )

چهارخانه‌های این نوع پارچه چهارخانه بسیار درشت است و یک نوع پارچه ساده است. از این نوع پارچه ابتدا در لباس‌های ورزشی استفاده می‌کردند اما امروزه در دوخت لباس‌های رسمی از آنها استفاده می‌شود.

انواع پارچه چهارخانه,پارچه Windowpane,معرفی انواع پارچه چهارخانه

لباس‌هایی با طرح چهارخانه

برای شما از انواع پارچه چهارخانه بازار پارچه گفتیم و شما را با محبوب‌‌‌ترین پارچه‌های چهارخانه آشنا کردیم. اکنون در این بخش به معرفی چند نمونه از جدیدترین مدل‌های لباس با پارچه چهارخانه در تولیدی پوشاک اندیشه خواهیم پرداخت.

مانتو زنانه چهارخانه و تابستونی

یکی از محبوب‌ترین ترندهای مانتو در تابستان مانتوهایی با نقش‌های چهارخانه است. این مانتوها علاوه بر جنس خنک و راحتی دارند، استایل اسپرت و زیبایی برای شما ایجاد خواهند کرد.

مانتو زنانه آرینا یکی از جدیدترین و پرفروش‌ترین انواع مدل‌های مانتو تولید شده در تولیدی اندیشه است. چهارخانه‌های این مانتو همانطور که می‌بینید دارای بافت ریز بوده و اندام شما را متناسب و زیبا جلوه خواهند داد.

مانتو تابستانی تترون دخترانه,مانتو چهارخونه,مانتو تابستونی

مانتو  دخترانه چهارخانه و تابستانی

یکی دیگر از انواع مدل‌های مانتو زنانه در تولیدی پوشاک اندیشه، این مدل مانتو تابستونی است. بافت چهارخانه این مانتو درشت‌تر است و اگر شما فرد لاغری هستید شما را خوش اندام‌تر نشان خواهد داد.

مانتو اسپرت چهارخونه دخترانه, مانتو کشمیر, تولیدی پوشاک اندیشه

شومیز زنانه چهارخانه

شومیزها همواره یکی از انتخاب‌های محبوب بانوان برای ست لباس‌هایشان بوده. تقریبا کمد لباس هیچ خانومی این روزها بدون چند شومیز نیست. شومیزهای چهارخانه و اسپرت از آن دسته شومیزهای محبوب هستند که هم می‌توان آنها را به تنهایی با یک شلوار جین ست کرد و هم با یک مانتو می‌توان استایل کژوال زیبایی ساخت.

برخی دیگر از محصولات تولیدی پوشاک اندیشه:

دیگر محصولات تولیدی پوشاک مشهد – برند اندیشه
  • ست تیشرت و ساق زنانه
  • انواع تیشرت و شلوارک زنانه
  • تیشرت و شلوار زنانه
  • نیم تنه و ساق زنانه
  • بلوز شلوار زنانه
  • سرهمی زنانه
  • اورال زنانه
  • تاپ زنانه

و دیگر محصولات:

  • ست مردانه و لباس ست زنانه
  • ست خانوادگی
  • لباس ورزشی مردانه و ست لباس ورزشی
  • انواع لباس راحتی مردانه و ست لباس راحتی زنانه
  • ست لباس خواب مردانه و لباس خواب زنانه
  • سویشرت شلوار مردانه و ست سویشرت شلوار زنانه
  • بلوز شلوار مردانه و بلوز شلوار زنانه
  •  تیشرت شلوار مردانه و تیشرت شلوار زنانه
  • کاپشن شلوار مردانه و کاپشن شلوار زنانه
  • تیشرت پیژامه مردانه و بلوز پیژامه مردانه
  • انواع تیشرت و بلوز مردانه و زنانه
  • شلوار و شلوارک مردانه و زنانه
  • ست تاپ شلوارک مردانه و تاپ شلوارک زنانه

مطالب مرتبط