اخبار و فناوری های روز, محافظت از محیط زیست و اطلاعات آلرژی, مقالات

آلودگی کارخانجات نساجی

آلودگی کارخانجات نساجی

صنعت نساجی در آمدزا است.  این تجارت مزایای اقتصادی فوق العاده ای به همراه داشته است. اما پیامدهای زیست محیطی و اجتماعی آن نیز بسیار است. تعداد زیادی از رودخانه های نزدیک کارخانجات نساجی تغییر رنگ داده اند و آلودگی کارخانجات نساجی ، دامنگیر افراد محلی نیز شده است. علاوه بر ایجاد بیماری، مزارع هم تحت تاثیر آلودگی ناشی از آن می باشند.
نویال، یکی از رودخانه های پایین دست شهر تیروپور است که در معرض خطرات ناشی از کارخانجات نساجی قرار گرفته علاوه بر این مورد طبق اعلام بانک جهانی ، 20 درصد آلودگی آب در سطح جهان ناشی از فرآوری نساجی است.
براساس گزارش برخی سازمان های غیردولتی مانند گروه های محیط زیستی، بخش هایی از کشورهای هند و چین از آلودگی ترین آنها هستند.
مد پایدار چیست | آلودگی کارخانجات نساجی

آلودگی کارخانجات نساجی

خطرات پارچه مصنوعی

رقابت شرکت های نوپا برای کاهش آلودگی کارخانجات نساجی

شرکت های بزرگ شیمیایی و همچنین شرکت های نوپا با تولید مواد شیمیایی کمتری برای پردازش نساجی به کارخانجات آلوده کننده ی محیط زیست واکنش نشان می دهند. اما مواد شیمایی مصرفی این شرکت ها اغلب گرانتر از سایر مواد هستند.
برای تولید 400 میلیارد مترمربع پارچه، سالانه بیش از 8000 ماده شیمیایی در سراسر جهان استفاده می شود. این مواد شیمیایی شامل:
  1. رنگهای غنی از فلزات سنگین و مواد ثابت کننده
  2. سفید کننده ها
  3. حلالها 
  4. مواد شوینده می شوند.

برای تولید پوشاک چقدر آب مصرف میشود

ساخت منسوجات، یک کار تجاری است که مصرف آب در آن زیاد می باشد. برای مثال : تولید یک جفت شلوار جین به حدود 1800 گالن آب نیاز دارد. یک تی شرت 700 گالن آب مصرفی نیاز دارد. اگر درمان این چنین حجم زیادی از فاضلاب ها پرهزینه است – اگر اصلاً تصفیه شود.

آلودگی محیط پس از خروج پارچه از کارخانجات نساجی

  آلودگی های شیمایی، مختص به پروسه ی زمانی که پارچه و لباس در کارخانه طی می کند نیست. بلکه پس از خروج لباس از کارخانه شاهد آلودگی هایی خواهیم بود. زیرا پارچه یا لباس، در فضای باز معمولاً با ترکیبات پرفلوره (PFC) لکه دار و ضد آب می شود و این مواد افزودنی می توانند در حین استفاده جدا شوند. PFC ها یا مواد شیمایی استفاده شده با انتقال به محیط ، می توانند. خطرات مداوم بیولوژیکی و سرطان زا داشته باشند.
بسیاری ازتولید کنندگان بزرگ مواد شیمیایی نساجی مانند DyStar ، Huntsman Corp و Protex در حال تولید مواد ضد آب بدون PFC هستند.

اندیشه تولید کننده ی پوشاک پایدار در ایران

مد پایدار چیست

مد پایدار چیست

شرکت تولیدی و عمده فروشی پوشاک اندیشه ، بزرگترین تولیدی:

  • لباس ست مردانه و زنانه
  • تیشرت شلوار مردانه و زنانه
  • لباس ورزشی مردانه و زنانه
  • لباس ورزشی مردانه
  • انواع بلوز شلوار زنانه
  • تاپ شلوارک مردانه پنبه ای
  • پوشاک نوجوان پنبه ای
  • شلوارک کتان مردانه
  • و …

ضمن ارائه ی مطالبی در خصوص آلودگی کارخانجات نساجی ، به معرفی گروه ZDHC خواهد پرداخت با ما همراه باشید.

گروه ZDHC

ZDHC در سال 2011 به وجود آمد. هنگامی که گروهی از مارک های مهم پوشاک ، کفش و خرده فروشان متعهد شدند که تا سال 2020 مخاطرات شیمایی محیط را به صفر برسانند.

اعضای این گروه که اکنون تعداد آنها 25 نفر هستند.  متعهد شده اند که تا سال 2020 رهاسازی مواد سمی را به داخل آبراه ها از بین ببرند. اعضای این شرکت شامل برند های مشهوری مانند: آدیداس ، شکاف ، H&M ، نایک ، پوما و سازنده رنگهای تایوانی Everlight Chemical و … هستند.

کارول میسلین یکی از اعضای این گروه می گوید:  “ما معتقدیم که ZDHC در واقع استفاده از مواد شیمیایی جایگزین بی خطر تر را ترویج خواهد کرد.”

اهداف گروه ZDHC

  1. معرفی مواد شیمیایی که تأثیر محیطی کمتری دارند.
  2. به حداقل رساندن یا از بین بردن مواد شیمیایی خطرناک از صنعت نساجی و کفش
  3. تلاش برای ارائه ی روش های آموزشی که تولید فاضلاب و مصرف انرژی را به حداقل می رساند.

مطالب مرتبط